lördag 21 september 2019

Låt oss prata politik

Politik, det är ju inte direkt det man förknippar den här bloggen med. Det är inte för att jag inte har några åsikter, eller för att jag aldrig pratar politik, men den här platsen ska vara en liten fredad zon med garn och choklad och barn och makar och barnbarn och hundar. Var sak på sin plats och här är platsen för ull och vovverier och barnbarn, så är det bara.

Men ibland så får man ryta till! Ta bladet från munnen och kanske rentav häva ur sig en liten svordom? Tycka att "jamen, vad f-n, alltså?!".

Det har ju varit mycket prat om något som absolut inte är friår, detta upprepas som ett mantra. Nä det är "utvecklingstid", en arbetsmarknadsåtgärd för att utveckla sig inom bristyrken eller kanske starta eget? Jamen fine, det är väl himla bra att man utvecklas? Själv har jag ju under bloggens tio år gått från att hävda att jag är komplett oduglig och ointresserad av handarbete till att linda in hela min själ i ylle och klappa förtjust på min symaskin. Så absolut, utveckling det är bra!

Men vad säger Miljöpartiet mer då, undrar man? Jo Isabella Lövin påtalar att med friåret ja då kunde man vara ledig "för att knyppla" men det ska man inte kunna nu. Knyppling är tydligen så långt ifrån kompetensutvecklande som man kan tänka sig. Totalt meningslöst känns det som att Lövin med flera tycker.

Makens kommentar var att man kanske vill utbilda sig inom knyppling för att starta eget? Vem vet (och här spånar jag vilt), man kan ha ett företag där man använder knyppling för folk som är utmattade och utbrända och som behöver hitta sitt inre zen - för det ska jag säga, att knypplar man, ja då sitter man inte och grubblar på andra saker för då snavar man ohjälpligt vilse bland knyppelpinnarna. Man rensar bort omvärlden och kommer i kontakt med sin inre fokuserade knypplerska. (Här kan jag inom parantes tillägga, baserat på en personlig empirisk studie, att det funkar inte heller att knyppla i skymningen efter ett par glas vin. Det kan kännas som en utomordentlig idé, men lita på mig; det är det inte).

Själv känner jag mer att jamen herregud, ska detta komma från minister i en förment feministisk regering? Va? Varför väljer man då ut en typiskt kvinnlig syssla och utpekar den som något som är totalt ofrämjande för arbetsmarknaden? Något som bara är en liten lagom onyttig (kvinnlig) och förment meningslös hobbysysselsättning? Varför nämner man då inte sånt som att stå och meka i ett garage på en gammal rostig amazon? Eller att fördjupa sig i 48 olika sätt att brygga mjöd, något som jag fördomsfullt antar att mest män ägnar sig åt?

Nej minsann, här vill jag ha lite skärpning! Ryta ifrån att nu får det väl ändå vara nock! Man ska låta bli att ställa saker emot varandra, det räcker ju så bra att säga att man kan vara ledig för att utbilda sig inom bristyrken eller för att starta eget, men att ägna sig åt ministermobbning av knyppling det är faktiskt riktigt dumt. Nu väntar man bara på att det ska börja pratas om "förspilld kvinnokraft" igen, och då undrar jag varför man aldrig hört talas om "förspilld manskraft"?


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.