fredag 23 oktober 2020

Nu får väl ändå SMHI ta och kamma till sig

 Inte skulle det regna idag, inte. Det utlovade SMHI och jag, som är en godtrogen figur, tog dem på orden. Alltså skulle Loppan, Lisa, Susanne och jag ut och traska i naturen, medförande fika (mycket viktig ingrediens i en lyckad promenad) och med rosor i kind och solsken i blick traska fram i muntert samförstånd. Solsken i blick, jodå, det kunde man bocka av på listan, men solsken från himlen? Not so much. Redan när jag körde från Lund duggregnade det lite, men när jag klev ur bilen hade det slutat och vi sa uppmuntrande till varandra att "nu klarnar det upp". Och jodå, för all del, visst klarnade det upp, i alla fall periodvis och visst kan man dricka utspätt kaffe, och visst torkar man så småningom och hundarna, varav den ena såg ut som en blöt golvmopp badade ju i alla fall, så det kunde varit värre. Mycket värre.


Dessutom närmar det sig ju november och jag stickar i ylle (2-trådigt Visjögarn, ett underbart garn!) för fulla muggar. Men är det kallt och krispigt så man liksom vill vira in sig i ylle lite här och var på kroppen? Tveksamt. Fast man vågar väl inte knysta om att det kunde vara aningen svalare för då slår väl fimbulvintern till med full kraft och det vill jag ju nog inte ändå. Så jag stickar vidare på schalar och koftor och vantar och allt vad det är och tänker att de kommer nog till användning så småningom. Emellanåt knypplar jag. - Titta, nu ser man knorren! sa jag förtjust till maken. Maken tittade förvånat på mig och undrade om det inte var får som jag knypplar? Och de har väl inte knorr? Jaja. Får. Gris. Same, same but different. Och jag får väl erkänna att grisgarn, det tror jag inte blir någon stor produkt. 

Det var faktiskt lite kallt förra veckan, det märker man på att när man vädrar på morgonen så drar elementen igång med ett vårflodslikt porlande. Vi hade väldigt väluppfostrade, tysta element som värmde upp på ett diskret och ljudlöst sätt, men sen har vi haft lite service i huset och nu porlar det på och det hjälper inte att lufta själv utan krävs tydligen mer rejäl handpåläggning av hantverkarart. Då suckar jag lite och muttrar för mig själv att if it ain't broke, don't fix it. En gammal god devis.

Nu börjar det dra ihop sig till eftermiddagspromenad och nu ska det bli intressant att se om SMHI levererar. Molnigt och 12 grader säger de. Vi får väl se.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.