söndag 7 juli 2024

Kultur

Senaste veckan har varit fylld med kultur, jajamensan. Nu tycker jag ju att det där med kultur är ett vitt begrepp, så vi har hunnit med lite av varje på kulturfronten. Maken, till exempel, hävdar ju att fotboll, det är kultur, det! Och det kan han väl få ha rätt i, och det har tittats en hel del på fotboll. Själv är jag dock inte så helt övertygad om kulturkoefficienten vad gäller det, så det blir inga bilder på tv-tittande av fotboll.
Däremot har det bjudits på såväl historia som teater! Grynet, Pyret och vi var på Kulturen och tittade på historiska tidsresor. Se där! Två flugor i en och samma smäll! Det var bondbröllop 1855, en spionhistoria från 1939 och gymping från 1987 i all sin pastellfärgade glans.
När det gällde 1939 så var jag nog mest intresserad av hattarna och kläderna - det var liksom mer stil på hur man klädde sig då. Skor med klack, kostymer, klänningar och hattar...det var tider, det! Inget hafs, inget slafs - och inte en gympasko så långt ögat nådde. Det blev inget foto från gympingen från 1987 - allt det där pastelliga och benvärmaraktiga (och ett eller annat punkinslag) tycker jag nog bäst kan begravas i glömskans dunkel. Allt var ändå inte bättre förr.
När föreställningen var slut, så var det ändå inte slut med det kulturella, nej minsann. Vi bjöds på ytterligare teater, den här gången med Grynet som teaterregissör. Sen blev det glass, och det tycker jag också man kan benämna 'kultur', kan man kalla fotboll kultur så kan det verkligen gälla glass också. Och här i Lund har vi ju också en glassbutik som heter just 'Glasskulturen*. I rest my case.
Något som verkligen är kultur, det är ull, det. Får har funnits i evärderliga tider, och ull har använts att klä folk ända sedan neanderthalarna (vill jag inbilla mig i alla fall, åtminstone kan man väl tänka sig att de klubbade ner ett eller annat får och klädde sig i skinnet?) Det har stickats och tovats och vävts och skapats, så om inte ull är kultur så vet då inte jag vad som ska till. Nu har jag faktiskt varit på mitt första stickcafé i Halmstad. Det var ett tag sedan jag var och stickade i grupp överhuvudtaget, så det var med raska steg jag knallade iväg till Rotundan i Norre Katts park för att fraternisera med andra likasinnade. Vädret var minst sagt inte inbjudande, men det var uppehåll och vi var 14 stycken som satt där och stickade och pratade (och lyssnade på ett gäng synnerligen seniora rockfarbröder som värmde upp inför kvällens uppträdande).
Igår bakade Kickan och jag rulltårta - det var ju självaste födelsedagen och då ska det ju till lite tårta! Vädret var ännu mer onådigt, med regn och blåst och rusk, så utflykten till Ricardos glass, den blev inställd. Tur då att man kan baka! Och baka, vill jag hävda, det är kultur det med. Tänk bara på Marcel Proust, vad skulle han ha skrivit om ifall inte madeleinekakorna funnits? Nä, just det. Kickan och jag bakade, under överinseende av den fina enhörningen som Kickan fått av sin mormor och morfar och när tårtan var klar - ja då åt vi upp den! Vilket Knyttet tyckte var en utomordentlig idé. Bästa sortens kultur - både god och mättande.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.