lördag 30 oktober 2021

Höst och monster

 


Vilken höstvecka det har varit! Man får gå runt med uppspärrade ögon för att inte missa något av allt den här höstliga färgprakten. Ibland traskar vi runt i Botan, Loppan och jag, och njuter av färgprakten. Möjligen är det mest jag, Loppan spejar efter ekorrar. 


Andra dagar är vi ute i skogen med Susanne och Lisa och far rundor och dricker kaffe och får för oss att rusa bort och tjoa "tjena!" till en rottweiler som inte var på tjena-humör innan man kommer på bättre tankar. Då var mattes puls rätt hög.




Man kan ju inte bara ranta runt i skogen och kolka i sig kaffe, te bör man också dricka.  Då är det ju bra att vi passade på att gå på Alice och Katten med syrran och dricka afternoon tea. Afternoon tea, det är liksom det som gör livet lite extra värt att leva. Alice och Katten var fullt av spindelväv och spöklika saker - små spökkakor till exempel. Jojo, det drar ju ihop sig till Halloween - en helg som jag numera ser på med större förståelse efter det att Grynet och Pyret kommit till familjen. Lite monster och spöken muntrar ju alltid upp!

När vi var synnerligen mätta (det är ju lätt hänt att bli efter ett bättre afternoon tea) traskade vi hemåt igen genom Lundagård, som är lika fint i höstskrud som under alla andra årstider.

 Idag har det dock inte promenerats i Lundagård, idag har vi nämligen haft fint besök av Pyret. Storasyster var på kalas och då kom Pyret på besök själv. "Fast den här gången ska jag inte sova över, mormor" sa hon. Däremot så hjälpte hon mig att göra små monsterbakelser till den halloweenfest de skulle ha hemma på kvällen. Deras kök håller nämligen på att renoveras och då är det lite svårt att baka monsterbakelser.


Världens sötaste lilla sockerbagare! Med rosa hår och svarta naglar, är det Halloween så är det. Visst blev de skrämmande? Med huggtänder, droppande blod och ett övermått av ögon, nog hade man sprungit om man mött ett sånt litet monster en mörk kväll?

När jag körde hem Pyret så diskuterade vi det där med syskon; deras katter är syskon. Pyret är syskon med Grynet, mamma är syskon med Kickans pappa, pappa är syskon med faster och farbror och mormor är syskon med Syrran. -  Men vem är morfar syskon med? undrade Pyret sedan, och jag fick svara att morfar har minsann inte minsta lilla syskon alls. Då tyckte Pyret synd om morfar, men sen sken hon upp - "sen fick han ju Grynet och mig!" sa hon och det har hon ju alldeles rätt i. Inte behöver morfar något syskon när han har så rara barnbarn. Inte bara Grynet och Pyret, utan nu även en liten Kicka också. Dock har hon nog inte börjat med monster och spöken och halloween ännu tror jag.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.