söndag 8 maj 2016

I maklig takt

...har helgen gått. Sommaren svepte in över oss, och inte ska man då ägna sin tid åt att streta runt med jobbiga saker. Då ska man sitta i sin trädgård, möjligen toppdressa gräsmattan lite, klia en tulpan bakom örat och njuta av livet. Han sa ju så, Voltaire. "Il faut cultiver son Jardin" sa han. Inte ett ord sa han om att skura golv, städa garderober eller betala räkningar. Vi lyssnade på Voltaire och gjorde inte ett skapandes grand.

Jo i eftermiddags var jag på Kulturen med syrran och tittade åter på Thage Andersen-utställningen. Det var blommor, så det gilldes. Vi strosade runt i de små husen och jag hittade bland annat en symaskin och skänkte min egen maskin därhemma en tanke. När det blir regnigare dagar får man trampa på pedalen lite igen tänker jag mig.

Men för tillfället nöjer jag mig med att sitta där i trädgården och sticka på en strumpa. Ja när jag inte sover en stund på soffan, det ska skötas det med.
Igår var vi dock rasande aktiva och var ute och körde barnvagn! Morfadern hävdade att han fick köra mest, eftersom jag fick ratta runt häromdagen. Vi fräste runt i Botan och kände oss alldeles makalöst stolta! Hjärtegrynet tog det med knusende ro och var mycket stilig iförd en randig kofta stickad av hennes mormor.

Däremot lyckades ju inte mormor så där himlans väl med sommarhjälmen i bomull... undra på att flickebarnet ser något förvånad ut. "Ska man verkligen ha en tehuva på skulten?" ser hon ut att tänka. Så mormor har stickat en ny... fast nu tycker jag inte den är tillräckligt mjuk för att sitta på Hjärtegrynets huvud, så jag får kanske hitta ett annat garn.
En alldeles förträfflig helg har det varit och jag hoppas på fler av samma sort. Men imorgon är det måndag och måndagar har väl också ett berättigande. Tror jag.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.