söndag 17 maj 2015

Prioriteringar

Det börjar dra ihop sig, dagarna till Dagen F som i Flytt blir färre och färre. Maken har således ägnat en hel del tankemöda åt att planera hur alla böcker ska a) packas ner och b) placeras i de nya bokhyllorna. Denne excelarkens Matador har nu allt planlagt - och det känns såklart väldigt tryggt och bra. Här ska inga böcker placeras slumpvis och oplanerat, ånej.

Själv har jag planerat och förberett på mitt vis; jag har till exempel tömt frysen på björnbär och gjort björnsbärsmarmelad med äpple, timjan och kanel. Det kan man väl också kalla att tömma och städa? Dessutom har jag bakat kanelbullar, det känns  som att det kan behövas en eller annan bulle att stärka sig med när det väl är dags.

Förutom dessa aktiviteter har maken ägnat sig åt att städa tvättstugan och göra rent under badkaret medan jag tvättat mattor, och slutstädat gästrum och sånt. Flitiga som bin har vi varit hela dagen och nu är jag ganska trött faktiskt och det där med att gå och lägga sig känns väldigt lockande.

Annat var det för ett år sedan; då festade vi rejält och glädjen stod högt i tak. Jo för ett år sedan idag var det ju bröllop, och hur bra det än är med kanelbullar och excelark över hur man placerar böcker så måste jag säga att det nog ändå var ännu roligare med bröllop! Då höll dansade jag långt in på småtimmarna, nu känns det som att jag kommer att snarka gott vid det laget.

Vi hoppas att brudparet har haft en fin ettårig bröllopsdag, och att de ägnat absolut minimalt med tid åt sånt som städning och badkarsrengöring.

5 kommentarer :

  1. Kära Irene, härligt låter det! Både bak, marmelad o flytt! Vilken fin bild!
    Lycka till med flytten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du måste höra av dig nästa gång du ska till Lund, så att vi kan träffas!

      Radera
  2. Det där med att sova är inte fel!
    Tyvärr har jag och KM fel tidszoner.
    Han är helst vaken tidigt, medan jag arbetar bäst på kvällen, sent på kvällen!

    Måste tyvärr be dig att förmedla björnbärsmarmeladsreceptet vid lämplig tidpunkt (ingen överhängande brådska).
    Vi brukar få så mycket björnbär så grannarna får litervis, men kunde ju vara roligt att testa med kanelen och dess kompisar.

    Kram Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här i huset är det precis tvärtom; när jag snarkar som bäst är maken i full gång. Sen är han desto tröttare på morgnarna...
      Jag mailar receptet till dig inom de närmaste dagarna. Vilken lyx att ha egna björnbär!

      Radera
    2. Visst är det lyx med både björnbär och vindruva i samma pergola!
      Grannarna är glada!
      Varken Mats eller jag tål vindruvorna (otrolig rinnsnuva drabbar KM och jag får ju inte äta eftersom jag svullnar i halsen).
      Björnbären däremot äter KM, Zacke och våra släktingar och grannar med stor frenesi!
      Senast förra söndagen på KMs rulltårtsbakelser, Styckfrysta björnbär, grädde och riven choklad.
      Ser fram emot receptet, men skäms lite.
      Du har väl att göra ändå nu!!!
      Kram till dig och Klapp till Västgöten;-)
      Maja

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.