fredag 20 mars 2015

Jag känner mig beredd


För helg alltså. Förvisso har det soliga vädret just idag (när det skulle vara solförmörkelse, men det märkte man inte av) övergått i lite iskallt smådugg från ovan. Men vad gör det? Det är fredag. Man är ledig. Man har plockat in en grandios bukett från trädgården.

Bordet är dukat och om en inte alltför avlägsen framtid ska det ligga lite varmrökt lax, sallad, aioli och potatis på den där egenhändigt inropade auktionstallriken.

Det är mycket som ska firas. Veckan har ägnats åt ihärdigt revisionerande - herregud, vad de är unga nuförtiden, revisorerna. Unga. Och frågvisa. Men nu är det färdigfrågat och det känns bra.

Sen firar vi att sonen gjort sin första rotfyllning. Gudskelov inte på mig eller maken. Men såvitt vi förstod är roten fyllt till full belåtenhet och det är ju absolut värt att fira.

Vi har också fått ett inbetalningskort idag. Det kanske man inte tycker är så himla firansvärt, men det är det faktiskt. Så småningom börjar ett nytt äventyr och det känns lite pirrigt och spännande.

Men nu är det fredag. Maken lagar mat (- jag gör det! utropade han tjänstvilligt när han insåg att den enbart bestod av att koka potatis, aiolin och laxen är ju liksom redan färdiglagade).

Huliganen ville också vara med på bild. Den är inte så skarp, för ljuset var inte bra. Men vad gör det? När man är världens sötaste Huligan blir bilderna bra ändå.

Så nu ser jag fram emot en lugn kväll; lax, ett glas riesling, lite soffhäng. Det kan hända att man somnar i soffan. Man lever ett vilt liv, ingen kan säga något annat.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.