fredag 19 februari 2016

Idag får vi duka med dessertskedar

Men först - fredag... alltså, det skulle skrivas hyllningssånger till fredagar, det är min fasta övertygelse. Den där känslan när man är på väg hem, man har ledig tid att fylla med vad man vill, god mat att äta och en eller annan chokladbit som vinkar vid horisonten. Man har en man att pussa på, en hund att skratta åt och livet kunde vara pinkigare, faktiskt.

Den här fredagen, den inleddes med ett besök hos tandhygienisten, den tandhygienist som vid mitt förra besök påtalade att mina spottkörtlar (eller man kanske ska säga salivkörtlar, om man nu är lite fin i kanten) sitter exemplariskt och skolboksaktigt. Idag petade hon runt och sa sedan att jag har ett vältrimmat tandkött. Åh, det är en trevlig tandhygienist, det där!

Vältrimmat, det låter ju onekligen som vältränat. Vilket inom parantes sagt, måste innebära att jag har en vältränad kroppsdel, om än synnerligen liten. För det kan jag ju säga att mycket kan man beskylla mig för, men att vara vältränad vore att ta i, så jag kände mig väldigt uppmuntrad av tanken på det vältrimmade tandköttet, det gjorde jag.

Tja, sedan var det ju jobb och så, och så var det dags att införskaffa veckans blommor. Och det var när jag tänkte på dessa blommor som en fullständigt genialisk idé slog mig! Tjoff, så där bara!

Så vad är då detta?
Jo, det ska jag tala om, detta är genialitet och dessutom ren och skär njutning i en liten plastbytta - 5 dl glass från Per Tutti som jag har burit hem med mina egna små liljevita händer när jag väl införskaffat blomprakten. Äpplekakeglass och kolaglass. Är man vältrimmad och vältränad, ja då har man gjort sig förtjänt av glass, så måste det ju vara.

Och för att fortsätta på liljetemat så var det faktiskt just det som också fick följa med hem - vita liljor. Jag hoppas att de inte doftar för intensivt. Men å ena sidan är maken fortfarande lite förkyld och själv är jag tämligen täppt också, så det ska säkert gå bra.
Nu får det vara slutbloggat; här ska ätas glass och funderas på hyllningssång till Fredagens ära.

2 kommentarer :

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.