söndag 26 februari 2017

Helgbestyr

Så har (nästan) ännu en helg passerat i en rasande fart, lika snabbt som Loppan studsade fram genom snön!
Vi inledde helgen på utmärkt sätt genom att vara bortbjudna och äta dovhjort, det kändes som ett bra sätt att starta ledigheten på.  Fredagskvällar är man ju lite trött, och som tur var är även värdparet det så redan vid tiotiden tackade vi för oss, hämtade upp Loppan som levt just loppan hos Hjärtegrynet och åkte hem. Det är skönt att inte längre vara ung och behöva vara uppe hela natten. Något jag osökt kom att tänka på när jag hörde studenterna festa som om det vore sista chansen före Domedagen ända fram till sjutiden imorse. Sen blev det rätt tyst, det blev det.

Lördagen randades i alla fall kall, solig och klar och jag tog Loppan med mig för att göra en favorit i repris; vi körde ut till golfbanan för att njuta av vintermorgonen. Vi åkte redan kl 7, för jag tänkte att det skulle nog vara knökfullt av sportlovsfirare och vasaloppstränanden där. Men uppenbarligen är dessa sportiga typer morgontrötta för det var bara jag och Loppan där, inte förrän efter ett tag dök det upp en eller annan skidåkare som gnuggade sömnen ur ögonen innan de hasade iväg på skidorna.

Det var så där löjligt vackert och fint som det sällan är i Skåne på vintern. Loppan jagade sorkar under snön och jag insöp de vackra omgivningarna, samtidigt som jag konstaterade att det är trevligt med sol i ryggen för det gör att åtminstone min skugga blir väldigt långbent och tjusig. Det är ju trevligt om någon del av mig är det, menar jag.

Sen åkte vi hem igen, snöiga, lite trötta men glada. Och på kvällen var vi bortbjudna igen, vilken lyx! Vi blev omhändertagna på bästa sätt med bubbel och tilltugg och god mat. Möjligen tyckte Zoya att den där raggiga, hon kunde ha stannat hemma, men för övrigt kände vi oss synnerligen välkomna! Vi åt tills vi blev fyrkantiga och sen tog vi bussen hem igen i lagom modest tid. Man kan ju vara partypingla tidigt på kvällen också, menar jag.
Imorse var vi också ute på golfbanan, fast då gick vi andra delen, den där skidåkarnas spår var. "Var" alltså, för nu har all snön regnat bort och det var lite mer som att vada genom en risodling där vi traskade fram. Det blir inga bilder från den morgonpromenaden, den var inte så fotogenique kan man säga. Vi kom hem som dränkta katter och tänkte att jaha, vad gör man då när vädret är som det är?

Det finns ju andra sätt att roa sig på, som tur är. Syrran, Hjärtegrynet, Dottern och jag drog till Stoff och Stil. Jag tänkte att jag skulle köpa lite mer trikåtyg att mata overlocken med och jag får nog säga att jag kände mig rätt lyckosam; det blev lite av både det ena och det andra och även om det nu ska regna en hel del så känner jag att det är lugnt för min del. Jag har nog att roa mig med.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.