torsdag 23 november 2017

Gandalf och jag (och en gammal sufist)

Alltså, herregud, det finns veckor också finns det veckor. Denna har varit av sistnämnda slag; konferenser och möten och budget och underhållsplaner och emellanåt tänker jag att när jag en dag går i pension så ska jag aldrig mer planera något. Jag ska glida genom livet helt oplanerat och le hult och tänka att jaja, det ordnar sig nog. Framför allt ska jag inte ägna så mycket som en tanke åt EU-lagstiftning. Om EU-lagstiftningens och mina vägar aldrig mera korsas så vore jag lycklig.

Men så tänker jag som jag ofta tänker när livet liksom tjorvar ihop sig att även denna dagen kommer att ta slut och sen kommer det en ny. This too shall pass muttrar jag för mig själv och sen tänker jag, ungefär som Emil i Lönneberga (fast med lite fler hobbitar) att "du och jag Gandalf, du och jag. Tror jag det."

Sen tänker jag "jamen detta kan jag ju blogga om!" Men sen smyger det sig på en känsla att sa han verkligen så, Gandalf? Inte riktigt? Väl? Såsom varande en modern människa googlar man då och nähä det sa han inte, han sa ju "you shall not pass!" och dundrade med staven och hade sig. För all del, så har man ju också lust att göra emellanåt. Men nu var det ju inte det jag var ute efter, utan en lite mer filosofisk inställning till livet, att det går i cykler och allt har en ände (ja utom korven då). Och vad hittar man väl när man googlar? Jo det var en medeltida persisk filosof som hade denna kloka tanke, fast han skrev väl inte på engelska får man förmoda.

"This too shall pass" (Persian: این نیز بگذرد‎, translit. īn nīz bogzarad‎) is originally a Persian adage reflecting on the temporary nature, or ephemerality, of the human condition (tack till Wikipedia)

Så är det. This too shall pass, och ikväll ska vi gå på den nya franska restaurangen i Saluhallen så det blir nog bra. Denna nya franska restaurang heter märkligt nog Gamla Franska, men den blir väl det i sinom tid. När lagom många dagar passerat.

(Om man undrar varför jag lägger in en bild på en turkhassel så är det för att a) jag har inte fotograferat något lämpligt och b) jag tycker det ser ut att vara ett mycket filosofiskt träd).

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.