söndag 2 oktober 2016

Fridfull höstsöndag

 Friden, den kommer sig av att den lille terriern sover så det snarkar under bordet. Jo för det har varit en intensiv helg för lilla loppan. Vi har haft finbesök minsann! Zoya kom på besök och sov över, och det var så himla roligt tyckte lilla loppan. Zoya var möjligen av en annan åsikt. Den åsikt som säger "valpar ska veta sin plats!". Och är det något som lilla loppan inte vet, så är det hennes plats. Hon snurrade runt, hon bjöd in till lek, hon hängde Zoya i polisongerna. Till slut brast tålamodet och Zoay fräste ifrån, så att den lilla ligisten la sig platt på rygg - för att två mikrosekunder senare studsa upp och säga "men nu då?! Nu vill du nog leka? Va?!!".

Men det gick bättre efterhand och emellanåt gömde sig Zoya under mitt sybord, medan Indy tog sig en liten vilopaus vid sina leksaker. Alltså, det där med att ha valp; det är som att få flashbacks till när man hade småbarn i huset. Leksaker överallt! Och många saker uppflyttade utom räckhåll. Jag kommer dock inte ihåg att våra barn var så förtjust i att tugga på skor?

Zoya sov över och det gick väldigt bra, båda hundarna somnade i respektive säng. Men sedan vaknade lilla loppan vid 6 och tänkte att "tjoho, en lekkompis!". Den illusionen tog Zoya snabbt ur henne och vi tog en möjligen något väl tidig morgonpromenad i Botan i stället. Sedan tog vi en sväng till Skrylle och gick i skogen och det kan hända att det var en träningsgrupp där som hade lagt ut en i himla massa koner i skogen... om det är någon som tycker att kon 11 och möjligen 13 låg fel så ber jag om ursäkt; mea culpa. Eller rättare sagt; det var Indys culpa som tyckte att det var ju himla festligt med en massa plastmojänger sådär mitt ute i det gröna. Jaja. Jag hoppas jag lyckades återplacera de flesta någorlunda rätt i alla fall.

 

En sak som är väldigt bra med hösten är, förutom att det är stearinljusdags igen, att man får äta närproducerat och gott! Idag har vi tillexempligen ätit bakade äpplen som Hjärtegrynets farmor gjort. Det var massor av år sedan jag åt såna, men så gott! Gjorda på cox orange också mitt absoluta favoritäpple. Sedan har vi fått jordärtskockor av grannen, så det blev jordärtskockssoppa ikväll! Med revbensspjäll efteråt, som dock inte var närodlade. Nog för att grisar är trevliga och sisådär, men jag har liksom nog med lilla loppan.
Så det har varit en bra helg och imorgon är det måndag. Men det tar vi då. Än är det 3 timmar och 38minuter kvar på den här söndagen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.