söndag 11 december 2016

Okej, jag är beredd - bring it on!


 Julgranen är pyntad, med lagom mängd pynt i terrierhöjd. Adventsljusen brinner. Det är hyacinter och  hjärtan och änglar och tomtar i långa banor. Glögg har druckits.



Julstämningen puttrar på, ackompanjerat av det stilla morrandet från en papillon som tycker hon fått nog och övernog av lilla Loppan, tackar-så-mycket.

Sagda lilla Loppa skrämde dessutom slaget på sin matte när vi nyss var ute på promenad - rätt vad det var såg jag att Loppan intresserat tuggade på något. - Byta! utropade jag då rutinerat och grävde i fickan efter en godisbit, ty Loppan är väl tränad i byteshandel, det krävs när man bor i studentkvarter där man hittar såväl det ena som det andra. Nu ville Loppan inte släppa.... jag böjde mig ner och fick se en svans och fyra små tassar som stack ut ur terriergapet. Jag kan säga att hjärtat slog saltomortaler i bröstkorgen och hyperventilerandet låg på lut.
Och visst var det en råtta. En mycket naturtrogen men dock i plysch. Hjärtat sitter numera på sin rätta plats igen. Hoppas jag. Kanske bäst jag tar lite glögg till. Av rent medicinska skäl menar jag.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.