lördag 21 januari 2017

Grå lördag

Alltså, helgen inleddes på bästa sätt med sen solig fredag med någon extra timmes ledighet på eftermiddagen, för att sedan övergå i en synnerligen grå lördag. En sån där dag när man tittar ut genom fönstret och möts av åsynen av en grå gröt.
Fast nu kan jag ju ändå tycka att en gråmulen dag har sin egen tjusning (i all synnerhet om den inte kallar på hela tjocka släkten så att man får en hel bunke med gråmulna dagar, då får jag nog säga att den där första förtjusningen raskt går över).

Det blev ingen promenad ute på heden med Loppan, vilket nog är rätt bra eftersom jag har en vänsterfot som krånglar och gör sig löjlig, förmodligen för att jag har pga artros i högerknäet har snedbelastat den. Att jag sedan som grädde på moset går och vrickar vänsterfoten gör ju att en dag med stickning, vinsterstudion på tv och promenader mer i närområdet kändes som en bra plan.

Har man en bra plan, ja så ska man ju absolut sätta den i verket! Så det har tittats på när Charlotte Kalla och Markus Hellner kom trea, den Hostige Maken och jag vågade oss ut i dimman för att köpa rosor och ett skrivbordsunderlägg i läder, och det har tillbringats en del tid här där det har stickats på såväl lettiska som ugglevantar. Jag är så glad för mitt syrum, det rum som maken aldrig tröttnar på att kalla pigkammaren med ett pillemariskt leende. Syrum, pigkammare... spelar ingen roll, det är så skönt att ha ett rum där man kan koppla av och pyssla med garntåtar så mycket man vill.


Sen har vi haft skönhetssalong också, det har vi varje helg. Fast det är inte så mycket ansiktsmasker, massage och sånt, det är mer att kamma, rycka och borsta tänder. Jag har ju inte haft trimhund förut, så det är inte så att jag direkt vet vad jag gör men Loppan finner sig med sitt vanliga jämnmod i mitt fumlande. Därför tänkte jag nu göra som i veckotidningarna, lägga in en "före" och en "efter"bild. Observera särskilt bissingarna, de är alldeles nyborstade på den senare bilden. Lite fantasi får man ha för att se det, men hundrackaren vägrade att säga cheese och visa upp garnityret i ett glatt leende.

Ikväll skulle vi egentligen haft gäster, men i dessa virusbemängda tider så gick det som det gick; feber och halsont så maken och jag, vi får äta röding på egen hand. Det kan nog hända att maken löper ner i källaren och hämtar upp en vinflaska också det är ju ändå lördag menar jag.

Planen, den inbegrep egentligen inte att stryka skjortor, men det har jag faktiskt också gjort. Två. Till maken. Jag är en god (och något självbelåten) hustru.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.