söndag 29 januari 2017

Söndag med extra-allt

Ibland gör man ingenting alls, utan bara slafsar runt som en amöba som tappat all energi. Andra dagar skuttar man upp med tuppen och sätter igång att Göra Saker. Idag var en sån dag! I tämligen arla morgonstund (alltså, man ska inte överdriva, det är ju ändå söndag) var Loppan och jag ute i skogen och la spår. Dvs jag la spår - Loppan spårade. Nu var det två korta bebisspår, för hon är ju ny på det här, men allt som innebär att man får godis om man kör ner nosen i den skånska myllan, det är en bra aktivitet tycker Loppan.

Hon spårade (och åt små godisar) så det stod härliga till, och sen tog vi en liten runda på fri tass.


- Kan du hoppa upp här? frågade jag och tänkte att det kanske ändå var litet högt för en liten fröken? Men svisch! så stod terriern på stubben. Tänk om man varit så smidig ändå.

En sak kan jag dock som inte Loppan kan, nämligen att baka. Så vi åkte hem igen och jag bakade citron- och blåbärsmuffins, jo för det var dags för syträff hemma hos syrran. Det var fjärde gången med våra necessärer med utrymmet för sminkpenslar och idag blev vi färdiga! Wow, liksom. Nu är jag inte direkt någon sminkmatador och jag har nog inte så många sminkpenslar att stoppa i facken, men OM jag skulle införskaffa det, så kan jag nu göra det i trygg förvissning om att plats finnes.

Vi är alla olika i vår approach. Vissa är mycket noggranna och mäter och har sig, andra är lite mer "äsch, det blir nog bra så här!" och fräser iväg med symaskinen medan man lättsinnigt tänker att det ordnar sig nog på slutet. Och det gör det ju för det mesta, och det som liksom inte riktigt vill sig, ja där kan man ju sätta en applikation på. Om man vill.

Vi sydde efter samma mönster, men våra skapelser blev väldigt olika - men alla lika fina! Vi har skrattat och sprätt och lärt oss knutar och mätt fel och mätt rätt.  När man sytt allting nästan klart skulle man vränga hela necessären ut och in genom ett lite osytt hål i fodret. Det var väldigt pilligt och väldigt tajt, men det gick!




 Man blir hungrig av att sy! (och av att prata så att gomsegelbarometern visar på "storm" mest hela tiden) så efter väl förrättat värv gick vi ner i köket och fikade. Och pratade lite till.


Ja jag får säga att denna söndagen var en icke-amöbasöndag hela dagen lång.

2 kommentarer :

  1. Kära nån vilka fina necessärer!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi blev väldigt nöjda - och hade himla roligt under tiden!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.