onsdag 7 oktober 2015

Minnen från syslöjden

Det är inte mycket jag har broderat i mina dar, och inte trodde jag väl att jag skulle greppa aida-väven igen. Å andra sidan så har jag insett de senaste åren att mycket av det där som jag aldrig skulle ägna mig åt, det verkar helt plötsligt väldigt intressant. Okej, jag är nog ganska tveksam inför broderi som sådant, mest för att det är ett himla räknande och smått och pilligt och kräver en viss noggrannhet. Men så kom jag på att jag måste ha en liten broderad tavla på väggen. Obs, en mycket liten en. Men dock. Och jag kommer att tänka på Tjorven som vill erbjuda gubben Vesterman ett korsstygnsbroderi när han skänker dem sälen Moses. Förvisso tackar han nej eftersom han inte inser storheten i det hela, men så visar han sig ju också vara en eländig gubbtjyv trots allt. Fast nu kom jag visst bort rätt från ämnet.

Jag har alltså köpt aidaväv. Garn (grönt). Jag har ordentligt sicksackat runt kanterna, min syfröken skulle varit stolt över mig! Och jag har hittat en av mammas gamla märkböcker. Tja sedan visade det sig att jag hade ingen lagom tapisserinål, men sådana småsaker får ju inte hindra mig nu när jag är sugen på att brodera! Annars fick jag ju vänta tills imorgon = kräver tålamod = inte denna bloggerskas styrka.

Nu är jag på gång! Så får vi se vad det blir.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.