fredag 20 oktober 2017

En fredag av annat slag

Lite annorlunda mot vanligt har det nog ändå varit idag. För det är inte varje fredag jag inleder med att ligga halvklädd med 6 nålar i knäet, men vem vet? Det kanske är det som ska till för att få mitt fjolliga knä att bete sig som folk. Nu ska det akupunkteras ett tag, så får vi se sen.

Sen var det ju dags att köpa fredagsblommor och idag blev det lite extra-allt, för vår nya vas som maken rekorderligt ropade in på Uppsala Auktionskammare har nu anlänt till sitt nya hem. Nu står den där, komplett med grip* och allt, vår Argentavas. Jag insåg när jag kom hem att vanliga rosor blir liksom lite korta i rocken i den här vasen, men som tur var hade jag köpt lite eklövsgrenar också, så att det blev lite höjd på det hela. Jag höll faktiskt på att få med mig en liten lockig hund också i blomsteraffären, för har man frolic i fickan, ja då blev man synnerligen populär. Så till den milda grad att när jag gick med mina rosor och eklöv, ja då följde vovven med. Affärsinnehavaren ville dock ha sitt rufs kvar, så hon hämtade in den lilla glupska varelsen med handkraft, och det var kanske tur, för den hade nog inte fått plats i vasen.

Eftermiddagen har jag tillbringat i Malmö med att lyssna på tre timmars föredrag om flexpension. Vissas firar fredagen med champagne och tjo och tjim, andra går på pensionsföredrag, så kan det gå. Dock ska jag säga att jag somnade inte en enda gång, så det får väl ändå vara ett gott betyg till föredragshållaren? Men jag kan säga att tre timmar, det var liksom enough. Det är svårt att krama ur mer gastkramande spänning så att det räcker till ännu en timme ur detta ämne.

Men nu, nu ska det bli kalvlever Anglaise och ett glas rött, och det känns som att nu spottar fredagen upp sig rejält.

* "Grip?" sa maken förvånat, "det är ju ett lejon". Herregud, tänkte jag, han börjar bli gammal och senil, klart det är en grip! Tänk att detta skarpa intellekt redan börjar förfalla, så sorgligt!
 Sen tittade jag lite närmare och det är bara att rulla över och göra en pudel. Eller ett lejon? OK, det är ett lejon på vår vas och inget annat.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.