onsdag 6 januari 2016

Skåda inte given helgdag i munnen

Egentligen tycker jag att det där med trettondagen är en lite märklig helg - det är alltid lite avslaget, det är då man knäcker de sista nötterna, ser granbarren singla ner mot golvet och det där med att det vart då de tre visen männen kom fram till krubban känns ju inte så rykande aktuellt precis. Men okej, en extra helgdag tackar man ju inte nej till.

Det där med nötterna och granbarren, det hoppade vi över. Nötter för att vi inte haft några i år, och granbarr därför att granen åkte ut igår. Maken gick loss på den med en sekatör och sedan återstod bara en sopsäck full med grangrenar och en stam i småbitar. Plus en himla massa granbarr på golvet som en synnerligen godhjärtad make ställde sig att dammsuga upp medan syrran och jag galopperade runt i Botan på hundpromenad. All heder åt denne make, i all synnerhet som det var min tur att dammsuga.

Dagen idag har gått i ett makligt tempo. Sövande liksom. Jag har sovit mig igenom halva damernas och i stort sett hela herrarnas lopp i Tour de Ski. En eller annan promenad med Huliganen också, men tyvärr är detta inte så nöjsamt som det borde - det salt som strötts ut är som salt i öppna sår på små hundtassar. Det är inte lätt att försöka hoppa fram på så få tassar som möjligt när man i de flesta fall behöver fyra.

Huliganen är inte ensam om att lida, vi har även mött lille Zeus. En raggig och förtjusande dvärgtax som hängde under armen på sin 85-åriga matte och såg lite lidande ut. Matten, som förvisso inte är raggig men förtjusande ändå, prisade sitt förutseende att den här gången ha skaffat tax av dvärgtyp efter att tidigare haft fullvuxna taxar som var av mer svårburen karaktär. Jag log instämmande, för är det något som Huliganen avskyr mer än vägsalt så är det att bli buren.

Nu ska vi snart ut en liten sväng till, och sedan ska maken och jag ut och smörja kråset lite. Förmodligen inga nötter, skulle jag tro.

Snart är 2016 års Trettondag över. Och på tal om det; nog är det lite märkligt att dagen igår hette trettonafton? När det är 12 dagar efter jul? Engelsmännen, detta rejäla folk, de säger ju också så, Twelfth Night. Inte fagerlund kallar de den 5 januari för Thirteen Day's Eve, inte.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.