söndag 4 juni 2017

Traditioner

Idag är det söndag. En något regnig sådan, men vem bryr sig om lite väta från ovan, när man har bestämt träff i Stadsparken? Inte jag och Grynet i alla fall! Syrran passar sin dotterdotter och vi bestämde att en kombinerad mormors-å-barnbarnsträff kunde vara på tapeten! Alltså åkte jag och hämtade Grynet vid nio imorse. Vi skulle träffas kl 10, men jag kände att en genomgång av moderna manicker kunde vara behövligt; ni anar inte hur mycket knappar och mojänger det finns på en modern vagn så en inte-så-modern mormor kunde behöva uppdateras lite.

När jag kom hem till Grynet var hennes mamma och pappa  lätt hålögda, ty Grynet hade bestämt sig för att gå upp 04.40 och sen dess hade hon varit vaken. Morgonpigg som mormor, ja jag säger ju det! Grynet och jag fräste iväg och jag förmodar att föräldrarna kollapsade i en soffa eller två.

När jag var liten, ja då gick man till Stadsparken och matade fåglarna. Sen gick jag dit med mina barn, och nu, nu var det dags att introducera Grynet i andmatandes ädla konst. Grynet, hon följde en annan gammal fin tradition och åt upp brödbitarna själv, men själva konceptet leka-i-stadsparken-och-sen-mata-fåglar fick massor av plus i Grynets bok.

Syrrans dotterdotter, som är 4½ hade lite mer kläm på vem som skulle äta bröd. Vi hade några fina timmar i stadsparken och avslutade det hela med att fika på Stadsparkscaféet där vissa fick äta spagetti carbonara medan andra smörjde kråset med kaffe och morotskaka. Livet är inte alltid rättvist, sa jag till Grynet (aka pastaätaren), men du har ju fått lite brödbitar i alla fall.


Sen åkte vi hem igen och Grynet somnade i bilen innan vi hunnit ut från parkeringen - att hänga med mormor tar på krafterna!

Själv åkte jag hem och åt lunch med maken och sen högtryckstvättade vi stenläggningen på vår uteplats, det tog väl knappt 10 minuter. Det är otroligt skönt att bara ha en sån liten trädgårdsplätt, allt går så lätt och geschwint att fixa.

Lite stickning på Happenstance fick det ju bli och dessutom stickar jag en provlapp! Ja man baxnar, provlapp, jag?! Undrens tid är inte förbi. En randig tröja till Grynet ska det bli är det tänkt.


3 kommentarer :

  1. Vad fina barnbarn ni har!
    Förlåt mig om det här låter pekpinnigt, men bröd är inte bra för fåglar. Mata med något annat, som havregryn?
    https://www.svd.se/brod-daligt-for-faglar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det tycker jag också :-)
      Det låter inte alls pekpinnigt - tänk så bra med en blogg, nu har jag lärt mig något nytt! Det får bli annat än bröd i fortsättningen.

      Radera
  2. Vad bra! Själva matandet är minnen för livet. :D

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.