söndag 21 januari 2024

Prinsessan på ärten

Fast utan prinsessa, och utan ärta också när jag tänker efter. Det har alltså kommit lite möbler till våningen i Halmstad, och bland annat våra sängar! Ja, det är verkligen värt ett utropstecken. Maken har ju sagt att det sett ute lite som en campingplats i sängkammaren, men nu står den där, vår nya säng. Och jag måste ju säga att sängar blir bara högre och högre, så det är med nöd och näppe jag kastar mig med ett pantersprång upp i sängen vid läggdags. Ska det fortsätta på det här sättet kommer jag snart att behöva en liten trappa för att ta mig upp. Maken föreslår att jag ska lägga mig på magen och kravla upp som en skalbagge, men där någonstans går gränsen tycker jag.
När jag tänker efter lite igen, så var det ju ändå en liten prinsessa i sängen. En som hoppade och studsade och gav sängen klart godkänt. Det får nog bli en studsmatta till Kickan till sommaren tror jag.
Himla tur att Kickan och hennes familj var på besök, för det var ju inte bara sängarna som kom, ånej. Nu har vi blommiga fåtöljer också, och Kickan skruvade med stil och schwung fast benen på fotpallen medan pappa och farfar skruvade fast dem på fåtöljerna. Farmor kunde lugnt bara luta sig tillbaka och sprätta lite med tårna. Maken och jag hade ju en plan för hur möbleringen skulle vara, men Kickan hade egna planer och möblerade runt med alla stolar och fåtöljer och till slut blev det hela en buss där alla fick ta plats och sen åkte vi till en lekplats bestämde Kickan.
När vi åkt buss färdigt och alla ben var på plats gick Loppan och jag ut en kall kvällspromenad - och sen gick vi ut en ännu kallare morgonpromenad. -17 grader och Nissan började frysa mer och mer. Inte bara Nissan, förresten, även jag frös rätt ordentligt trots alla lager med ylle.
Nu när det börjar bli lite mer beboeligt så kan vi ju ägna oss åt lite andra saker än att fara runt och leta duschdraperier och lampor och sånt. När det är så härligt och soligt väder, ja då vill man ju ut! Ut till havet och få springa lite fritt nu när det är tillåtet för alla hundar att fräsa runt på stranden. Det är ju inte så många som ville ge sig ut och bada, vi såg faktiskt inte minsta lilla vinterbadare, vilket inte förvånade mig får jag säga. Loppan njöt av allt; rulla sig i snön, speja ut över havet och tigga godis av matte. Tänk så skönt att Loppan mår bra igen och att den där snåla matten nu har öppnat godisbutiken igen!
Lite kultur hann vi också med, både kropp och knopp ska ha sitt. Vi bor ju nära det ganska nya biblioteket som skjuter ut över Nissan, men än har vi inte hunnit in där för att skaffa lånekort - men nu är det gjort! Väldigt ljust och fint och med en tjusig flygel med utsikt över vattnet. Kanske vi kan gå på en konsert någon gång? Vi kommer alldeles säkert att gå ditt med flickorna, för barnavdelningen verkade väldigt trevlig. Och har man bokmalar i familjen ska ju sånt uppmuntras! Själv ser jag framför mig hur jag kommer att sitta i en blommig fåtölj med en bok och en kopp te, det blir bra. Så det var lite så vi haft det; sängar och snö och promenader och bibliotek. Nu är vi i Lund igen, och jag uppvisar en kvinnlig simultankapacitet; bakar bullar, bloggar och tittar på skidstafetten samtidigt. Effektivt och bra.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.