lördag 3 augusti 2024

Två flugor...

...i en smäll. Fast jag menar ju inte direkt flugor, ja om man inte tänker det lite mer bildligt talat alltså. Bildligt - som i flugsvamp. Det är nämligen såhär att maken och jag är tillbaka i Halmstad. Ett himla rännande kan man ju tycka, och maken var ju så fast förankrad i OS-tittarfåtöljen. Men så visar det sig att folk har orimligt liten förståelse för att när det är OS, ja då är man inne i sin egen bubbla. En bubbla med en stor "Stör Ej-skylt" på. Men sånt förstår inte folk. Nänä. Ideligen mailas det och rings och vill kommas och be maken fixa saker. Nåja, det är ju lätt avhjälpt när man kan dra sin kos. Alltså sitter maken belåtet och insuper diverse sportaktiviteter, alldeles ostörd förutom när jag ilar in och flöjtar i milda toner "vill du ha en kopp kaffe?", eller när Loppan smyger fram och belåtet lägger sig och snarkar på hans fötter. Sånt, det stör ju inte alls. Tycker maken.
Men flugsvamp var det ju. Det var där jag började innan jag kom på avvägar. När vi kom till Halmstad i morse så sjönk ju maken ner i sin fåtölj medan jag åkte och handlade lite förnödenheter. Det krävs ju ett visst kaloriintag för att orka med all OS-sport. Och eftersom jag ändå var iväg passade jag på att gå in på Clas Ohlson och och köpa lite förvaringsburkar (en svaghet jag har) och in i djuraffären för att köpa lite hundgodis och där snavade jag över den. Leksaken! Maken och jag har ju en längtan efter att plocka svamp, massor av kantareller vill vi ha. Ja inte nu under OS, det säger ju sig själv! Hur skulle Truls och Armand & Co klara sig om maken inte stöttade dem genom sitt tittande? Men det kommer ju andra tider. Och då vore det väl bra att ha tränat Loppan lite att leta svamp? Och hur bra är inte det här? Leksak OCH svampträningsmojäng i en och samma grej. Här gällde det att slå till, det kände jag bestämt.
Och Loppan, hon tvekar inte! Hon har gärna dragkamp. Nu får vi se hur det går i svampskogen. Helst vill jag ju att hon ska koncentrera sig på kantareller och Karl Johan - inte så mycket flugsvamp. Färglada, jodå. Men kanske inte ändå vårt förstaval.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.