lördag 12 mars 2016

Kaffetåren den bästa är


Av allt det goda, som man förtär,
bland alla jordiska drycker,
ju kaffetåren den bästa är:
den skingrar människans nycker;
den styrker kroppen, den livar själen,
den känns från hjässan, ja - ned i hälen!
Hå hå, ja ja!

Så står det i visan. Jag håller inte med. För det första är jag nog mer te- än kaffemänniska, för det andra så... tja, vad är det för fel på ett glas vin?

Men däremot är jag alldeles väldigt mycket en fika-människa, en sån som tycker att en strålande vårlördag i mars blir ännu bättre om den förgylls av en fikastund med en mig närstående make. Nu är ju maken svag för att sitta med näsan i en bok, oavsett hur mycket solen skiner men då får man ta till kvinnans list!

- Vill du följa med till Kulturens historiska lilla butik Hökeriet och fika? undrade jag lite illslugt sådär. - Det är synnerligen gammalt och alldeles säkert oerhört historiskt, fortsatte jag sedan med förledande röst. Då kom maken på att han ville fika, så vi traskade iväg i solskenet.

Hökeriet är mycket charmigt även om man nu inte vill ha kaffe, så kan man titta lite i butiken och köpa små fina påskägg t'exempel. Och ska man nu ha kaffe, ja då vill man ju dricka det ur riktiga tunna porslinskoppar. Men en riktig fika, den ska ju inte bara bestå av kaffe, då uppfyller den liksom inte alla kraven. Så en våffla fick det bli också, sen var jag nöjd och belåten med min egen slughet.




2 kommentarer :

  1. Tur det där med listen, - den kvinnliga alltså Ser ju hur trevligt ut som helst !

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.