onsdag 15 juni 2016

Måste alla kungar heta Karl?

Och måste de ranta runt och grunda städer ideligen, ideligen? För en geografisk idiot (undertecknad faller en osökt in) ställer detta till avsevärda problem.


Först bor sonen i Lund. Kort och bra, lättihågkommet på alla sätt och vis. Sedan bor han i Halmstad. Eftersom en mig närstående make kommer därifrån är det lätt-som-en-plätt-ihågkommet också. Utan att darra på manschetten avlevererar man besked om någon undrar var sonen bor. Därefter bor sonen i Kosovo ett tag, och vad orten heter kommer man aldrig ihåg, men man svarar raskt "i en container" om någon frågar och då blir de så förbluffade att de kommer av sig.


Så småningom flyttar sonen till Göteborg, och det går rätt bra också får jag säga.


Men nu har sonen flyttat. IGEN. Och det är nu det börjar bli riktigt knepigt.


- tänk sedan kan vi åka till Karlskrona och hälsa på sonen och flickvännen! säger jag glatt till maken. Maken höjer på ett ögonbryn och undrar vad vi ska göra där? I Karlskrona alltså, för där bor ju Rosenbom men vare sig son eller flickvän.


- Tihi, jag menar ju Karlskoga! säger jag då och fnissar lite sådär som geografiska idioter gör när det trasslar till sig med städerna. - Karlskrona, det ligger ju i Blekinge, där ute längs kanten snett uppe till höger, fortsätter jag sedan för att visa att jag visst har (en viss) koll på den svenska geografin.


Maken höjer nu det andra ögonbrynet och ser sådär förargligt road ut. Han undrar om det verkligen är Karlskoga som jag menar? - Menar och menar, säger jag då, alltså den där staden i Värmland där de bor. - Ligger inte Karlskoga i Värmland menar du? Är det Närke? Dalsland? Västergötland? Eller vad är det för fel på Karlskoga?! undrar jag med viss emfas.


Sedan kommer jag på att det är ju Karlstad jag menar, och det är då jag börjar tycka att det är lite för många Karl-städer i Sverige. Hade alla kungarna haft olika namn kunde vi haft Albinstad, Runekrona och Patrikskoga. Mycket enklare på alla sätt och vis.

4 kommentarer :

  1. Du glömde Karlshamn ��. Själv tycker jag det räcker med Värmland. Be maken köra när ni ska hälsa på, så kommerni ju till rätt Karl! Kram ftån syrran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen Karlshamn var inte på tapeten den här gången. Men jag håller med om att det är ytterligare en joker i leken :-)

      Radera
  2. Hallihallå, jag kommer ju från Karlstad, om du kommer ihåg det, så vet du var sonen bor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det stämmer, det berättade du ju!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.