torsdag 29 februari 2024

Nästan ornitolog!

Jamen herredumilde, vem hade kunnat tro att jag hade sådana oanade kunskaper om fjäderfävärlden? Man tappar nästan hakan av förvåning, den enda fågel jag hittills har kunnat uttala mig om med någon form av säkerhet är svan. Men nu visar det sig att jag kan mer än jag trodde! Idag var jag ute vid Krankesjön igen - en annan hundvän, andra hundar och vi gick en något annan sträckning, men liksom i tisdags rände det runt folk med seriösa kikare. Till slut kunde jag ju inte hålla mig, utan jag antastade en grönklädd figur med megakikare och så att "ööhhh... varför är det så många ornitologer här, har det skådats någon sällsynt pippi månne?". Mannen fick något saligt i blicken och underättade oss om att jajamensan, man hade skådat en gulkindad kricka!! (Fast möjligen hade han ännu fler utropstecken efter artbestämningen). Och vad var det jag skrev, då häromdagen? "Vittandad kråka" skrev jag om jag inte minns fel. Alltså, det är ju så nära man kan komma! Vit/gul - close enough skulle jag vilja säga. Och tänderna, ja de sitter ju innanför kinderna. Och kråka, det låter ju nästan precis som kricka, så jag vill nog hävda att jag hade i stort sett helt rätt! Jag informerade mannen om att jag sett en mängd av hans art i tisdags som stod och bligade in i dimman - "och då ser man ju inget". Nä, just det, svarade mannen belåtet medan han njöt av dagens klara solsken, - det gjorde de inte heller. Men nu kan du gå hem och googla på gulkindad kricka. Vilket jag såklart gjort, och då visar det sig att denna pippi (ganska tjusig fågel) uppträder mycket sällsynt i Europa. Den häckar i östra Sibirien och under vintern flyttar den till Kina, Japan och Korea - och då kan jag förstå att den tycker att Sverige är kanske ett lite mildare och vänligare alternativ? Fast måhända funderar den också varför man inte får någon lugn och ro här, utan att det smyger massor av paparazzis i snåren?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.