tisdag 19 april 2016

Promenader

Var är vårvärmen? frågar man sig, och inte bara "sig" utan även vädergudarna. Jamen vi är ju beredda! Vi har plockat fram utemöblerna från den blå presenningen, vi har köpt ett litet bord till balkongen och jag har till och med knäskurat nämnda balkong. Alla två kvadratmetrarna. Alltså är man ju nu redo att inleda ett liv i sol och värme, med tekoppar, chokladpraliner och ett eller annat glas vin.
Vad får man? Iskalla vindar, det är tacken det för knäskurandet. Kan det vara så att det är det som är felet? Man skulle liksom bara ha skjutit upp allt i gammal god stil och då skulle vårvärmen helt illslugt ha slagit till när man inte var beredd. Mea culpa.
Värme eller ej, skurande eller ej - promenader med Huliganen vill det ju ändå till och det är ju ändå rätt vackert när man traskar runt. Det är inte så att jag rantar runt med den stora kameran, men till och med jag har ju numera insett att åhå! för att inte säga aha! man  har alltid en liten kamera med sig i mobilen. Jodåsåatt, man är väl med sin tid. Instagrammare och allt är jag också, jag är helt förbluffad över hur "med" jag är. Och se hur imponerad fyrbeningen är! (Okej, det kanske mer ser ut som att han tänker att "jamen TA nu den eländiga bilden någongång så att vi kan snusa vidare längs kullerstenarna).



På bild ser det ju dessutom så soligt och fint ut, med strålande blå himmel. Att man är inklädd yllevantar märks ju inte alls.

Andra morgnar är det dimmigt, och dimmigt måste det vara i hjärnkontoren på Lunds kommun; HUR tänkte de här? Enkelriktat men med pilar för cyklande i båda färdriktningarna? Det känns ju lite som att ha både hängslen och livrem, det gör det.


Vi traskar vidare. När Dekanhuset byggdes bekymrade man sig inte så himla mycket om enkelriktat, jag tror man var rätt så nöjd om man halkade någorlunda rätt bland lera och gatsten. Allt var inte så himla rätlinjigt och tillrättat, det lutar hit och det lutar dit och visst har det sin charm? Eller också är det runt, som trapphuset till Kungshuset, där filosoferna höll till förr, innan det nya Lux-huset byggdes. Moderna bekvämligheter i all ära, men visst känns det som att man borde kunna tänka mycket djupare och mycket mer filosofiska tankar i det gamla Kungshuset?
Fruntimmersföreningen... det låter rätt rejält får man säga, men det där med pappaledighet kan inte ha slagit igenom då när det begav sig. "Herrföreningen" - nä man associerar inte till barnavård precis, mer till cigarrer och fröken Vera, kan vi få en halva punsch till?










Jag och Huliganen trivs ganska gott med våra Lunda-promenader. Men jag som inte är iklädd naturlig päls (ja om man bortser från de orakade benen), tycker nog att lite mer vårvärme hade satt extra sprutt på dessa.

2 kommentarer :

  1. Fler tankar om dimmigheten i hjärnkontoren - Sådär väldigt nära skulle jag inte vilja cykla någon annan, vara sig gångtrafikant, cyklist eller bil. Dessutom, ska man hoppa över trafikljuset eller hur är det tänkt att man ska göra där? Ut i bilbanan eller korsande pil?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med, det är trångt! Men hela den gamla stadskärnan är minst sagt trång. Och hur det är tänkt... ja det vet nog ingen!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.