torsdag 15 november 2018

Var det bättre förr?

Alltså vissa saker var definitivt bättre; klädmodet på 50-talet t.ex. Andra saker? Tja... ättestupa verkar ju inte så rasande roligt precis. Digerdöden inte heller.

Anledningen till att jag undrar är att jag återigen har uppsökt vår trevliga kiropraktor eftersom ryggen behagat vrenskas (den var definitivt bättre förr, typ när jag var i 20-årsåldern). När han hade bänt och knyckt och vridit så att ryggen insett hur en välartad rygg bör bete sig meddelade han att det nu även var lite muskulärt, så det gäller att hålla musklerna glada och nöjda. Värme, liniment, varma bad och sånt.

- förr ordinerade man rödvin eller snaps för sånt här, informerade han mig. Tydligen skulle tre dagars salongsberusning vara toppen för knörvliga muskler. Dock verkar detta utmärkta recept ha förkastats av Socialstyrelsen, vilket ju känts smågnetigt får man väl ändå tycka.


Andra saker är i alla fall oerhört mycket bättre nu. Att ha en liten vovve som klarat sitt doftprov för eukalyptus t.ex., det hade jag minsann inte förr! Men jodå, Loppan har i sällskap med diverse hundassr från när och fjärran (Roskilde t.ex., det var fullt med danskar på provet) klarat av att bland 12 kartonger hitta den som innehöll en droppe eukalyptushydrolat - och (vilket är en ännu större bedrift), lyckats få matte att begripa att hydrolatet var hittat. Duktig hund!

Så nu ska vi ut och fira lite, och då blir det ett glas rödvin - så det kan man ju se som medicinering, två flugor i samma smäll, typ.

...och snart är det bröllop! Just bring it on! Mera vin, tänker jag mig, fast kanske inte så mycket lagerbladshydrolat?

2 kommentarer :

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.