fredag 17 mars 2023

Glada fötter


Så har jag då stickat klart mina glada strumpor som ska få den illvilliga fossingen att bli en glad och snäll och samarbetsvillig fot - och tänk, det funkar! Plus att jag ju tycker att det är lite fröjdefullt att vara gladfärgad om fötterna. Där är vi lite olika, maken och jag.

Det är ränder i långa banor och piggelina färger. Man kan notera att ränderna inte är likadana på båda fötterna, något som jag tyckte var mycket viktigt förr. Ingen anarki bland ränderna! var min paroll. Men nu sätter jag mig över sådana petitesser, jag är en fri själ och då behöver inte ens ränder stå i givakt och inordna sig i ett totalt onödigt randreglemente.

När jag beundrat fötterna färdigt gick jag in till maken och meddelade honom att nu, nu hade det hänt något som inte hänt sedan Eldkvarn brann. Eller sedan Anno Dazumal. Eller sedan istiden ungefär. Alltså, inte på skitlänge helt enkelt hade det hänt, det som nu inträffat. Maken såg frågande ut. Man såg hur han lade på en rem på hjärnvindlingarna för att komma på det förunderliga som hans hustru tänkte på, men han fick ge upp.

- Jag har inte minsta lilla stickprojekt på gång! sa jag då. Ingen strumpa. Ingen mössa. Inte ens en liten fingertuta sitter och frestar mig på någon sticka.

- Är detta en katastrof? undrade maken försiktigt då och såg ut som om han överlade om det var dags att utropa en allmän sorgedag. Hur, HUR, skulle hans stickgalna hustru klara detta tillstånd, det undrade han just. Och skulle det möjligen gå ut över matlagningen, ifall hon nu tänkte bryta samman? undrade han vidare.

- Inga problem, svarade jag lugnt då. Jag har bara drabbats av en synnerligen okaraktäristisk vurm för att färdigställa de projekt jag påbörjat. Men det är ingen risk, herregud, jag har väl mönster och garn till flera projekt i mina (pälsängssäkrade) lådor så att jag står mig för lång tid framöver. Inte vågar man att riskera att stå helt projektlös. Så garn, stickor och mönster har plockats fram.

Och den där laxen som vi köpte på torget, den ska jag gå ut och laga till nu.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.