måndag 2 september 2024

Idag har ingen sjungit

...än i alla fall. Men vad gör det, jag har blivit uppvaktad och omkramad och fått paket så mig går det ingen nöd på! Och igår stämdes det upp i skönsång så det stod härliga till, så jag har minsann inget att klaga över! Både sång och ett rimligt antal hurra-rop genljöd i trädgården. Pyret tyckte i och för sig att de skulle hurra 68 gånger, men hon blev nedröstad, vilket nog grannarna var tacksamma över.
Alla barn, barnbarn och syrran och lilla Enya dundrade in, finklädda med kalasskorna på sig - eller tja, åtminstone med sig. Jag fick paket och fina blommor och sen var det dags för lunch.
Alla fick servera sig själva, för då får man ju vad man vill ha och i rätt mängd. Vissa fick ju i och för sig ha lite hjälp, men Knyttet såg i alla fall själv till att hon fick dricka. Något vin ville hon verkligen inte ha!
När det är kalas så blir det skattjakt, det är sedan gammalt. Och alla fickorna gav sig iväg och löste frågorna ända tills de kom fram till skatterna som låg i morfarmors Ankarsrum. Ja, jag säger då det, en Ankarsrum är bra att ha till mycket!
Vädergudarna stod på min sida och det var riktigt kalasväder; en sån där sensommardag som man bara kan drömma om i februari. Alltså blev det tårta i trädgården. Det är ju lite logistiskt tjorvigt med allt som ska ner, men med många hjälpsamma händer fick vi transporterat ner både kaffe, te och tårta och sen hade vi en fin eftermiddag i trädgården. Vissa satt sådär vuxenslött och pratade, medan andra grävde så att sanden sprutade, lekte med hundarna, åt björnbär och tyckte att livet, det är ändå något värt att fira!
Så småningom var kalaset slut och vi vinkade farväl till alla gästerna innan maken och jag röjde undan - det är då man tackar gudarna för att man lever i diskmaskinens tidevarv. Och sen kan det hända att födelsedagsgrisen somnade en stund i soffan innan hon vacklade in i sängen, mycket nöjd med sin dag. En som också var nöjd var Loppan; att få umgås med alla flickorna tycker hon är roligt. Och nu var det ju dessutom så bra att Grynet och Pyret sovit över natten till lördagen och då får man massor av gos och klappar och det tycker Loppan är ett utmärkt tillstånd.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.