söndag 24 juni 2012

Vad man kan roa sig med en regnig söndag

Det är bara att erkänna; jag är en känslomänniska. Och mina känslor när regnet häller ner en ledig söndag är inte åt det muntraste hållet. Jodå, jag kan visst vara glad när det regnar. Men just idag kände jag mig lite moloken. Lite fallen för tungsinta suckar och dystra blickar.

- vad suckar du för?! sa Huliganen efter fjortonde sucken och insåg inte alls att hans matte led av Weltschmerz.
- Det regnar. Sa jag. Il pleure dans mon coeur comme it pleut sur la ville, fortsatte jag melankoliskt.

Huliganen som talar ännu mindre franska än jag, och som inte skulle känna igen Paul Verlaine om han så hoppade upp ur sin grav och bet Huliganen i nosen, svarade bara avfärdande

- sicket trams! Ta på dig regnstövlarna matte, så går vi ut!

Och eftersom jag har glada röda skotskrutiga regnstövlar som jag fått av min syster gjorde jag just det. Är man en färgjunkie så blir man genast mycket gladare av skotskrutiga stövlar, det är då ett som är säkert.

När vi ändå var ute passade vi på att plocka fläderblommor.


När man har plockat fläderblommor, vad passar väl bättre då än att göra fläderblomssaft? Ja inte kan jag komma på något annat, och eftersom fläderblomssaft är a) väldigt gott, och b) passar väldigt bra ihop med en liten skvätt gin, gjorde jag just det.



- Nu gör vi  något annat! bestämde Huliganen sen. Och det han ville göra var den gamla roliga leken "gömma nyckeln" som vi inte lekt på ett tag. Han dirigerade alltihop, framför allt hur många frolicbitar som varje upphittad nyckelknippa skulle resultera i.


Nu är mina nycklar ganska blöta och slemmiga, och Huliganen rapar belåtet.

Själv plockade jag fram en annan färgglad sak, nämligen den filt i rippleteknik som jag håller på att virka med mina nyköpta färgglada garner. Mönstret hittade jag hos Attic24 och jag måste säga att jag blir alldeles väldigt glad när rad efter rad av glada färger växer fram.




Den blåbeiga filten får nog vänta ett tag...

Så såna saker kan man roa sig med en regnig söndag. Blogga kan man också göra - som synes. Nu visar det sig att regnet upphört!  Nu blir det en sväng i trädgården, innan det sätter igång igen.

Paul Verlaine - ta dig i brasan!

10 kommentarer :

  1. Här är det "Come rain, come shine", som gäller.
    Önskar bara att jag hade haft vett att ta på mina vackert blommiga stövlar innan vi gick på promenad! Nu är vi inne igen och just nu så är det "Come shine"!!!
    Typiskt!!
    Gillar ditt vackra färgstarka arbete!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det mest "come rain" nu, för hela slanten. Lite come shine hade inte suttit fel!

      Tack - och kram tillbaka!

      Radera
  2. Åh vilket härligt "virke" i läckra färger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här behövs lite läckra färger för att hålla sommarkänslorna vid liv!

      Radera
  3. Oh vilken snygg filt - ser fram emot att få se den och kanske t o m använda den??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Tänkt att använda i växthuset. Med ett glas vin. Eller två.

      Radera
  4. Men kära nån, vilken grann filtslarver! En sådan måste jag göra. Behovet känns helt överväldigande! Tänk att sitta och pula med den under våra bilfärder på semestern...

    Du får tänka på hur trädgårdarna törstar efter regnet! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag absolut du ska - den är lättvirkad och man blir glad av färgerna!

      Jag tänker, jag tänker - men tycker att någon måtta får det väl vara på törsten. Jädra vattenalkoholister, de där trädgårdarna.

      Radera
    2. Lovely photos! Pretty flowers...great photo of lemons...ooh ooh she's making elderflower cordial! (all without the use of babel-fish). You know your photos of your crafts are so beautifully shot, they are as much art as the crafts themselves.

      Radera
    3. Clever! Yes indeed, elderflower cordial it is - will be waiting for you on your next visit. Perhaps with a spot of gin? ;-)

      Thank you for really kind words about the photos. Coming from you, they mean a lot!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.