torsdag 18 april 2013

April

Det är verkligen april - imorse när jag cyklade till jobbet hade jag både regnbyxor och solglasögon med - omutifallatt. För det är ju så, det växlar. Men samtidigt är det äntligen vår, och det gör mig väldigt blid till sinnes. Lika bra att omgivningen passar på att njuta, för man vet verkligen inte hur länge det där blida varar...

På kvällarna, efter jobbet, har jag varit ute i trädgården. Rensat i sorgligt försummade rabatter. Klippt ner skräpiga perenner. Kört grenar och det gamla julgransliket och annat skräp till majbålet. Utstött beundrande rop till maken som gräver upp en liten blivande köksträdgård - jo för jag berättade väl det, att han tittat lite för mycket på 100% bonde och nu gripits av odlarlust själv? Ja jag vet, vi gapar alla förundrat, men samtidigt tycker jag att det ska bli väldigt roligt - nu är ju den där härliga tiden när man ser framför sig hur allting ska prunka och frodas. Kom igen om några månader när sniglarna varit på allt, och alla ens frösådder är taniga och skrangliga och anskrämliga, så får vi se vad man säger då. Men just nu är jag i alla fall, åtminstone i fantasin, väldigt mycket grönavågare, odla-din-egen-mat:are, jord-under-naglarna-typen. Jag ser fram emot att gå ut i den (lilla) köksträdgården och skörda mig en purjolök - bara så där, om andan faller på! Vi får se hur det blir - men man har faktiskt inte roligare än man gör sig, och just nu tycker jag det där med köksträdgård känns väldigt roligt.

I all synnerhet som det är maken som står för grävandet.

3 kommentarer :

  1. I think it sounds good - but Google translate tells me you have been "Excluding the sadly neglected discounts" and that sounds rather unfair in my book! However, I am glad K has discovered an enthusiasm for gardening. As we speak my beloved is sourcing weed-proof matting, slate chips and chopped bark...but the digging remains my responsibility (well mine and the kindly in-laws). I am hoping all this exercise will trim my wobbly bits and, if all goes to plan, I will be releasing my 'dig sod and slim' dvd for Christmas release! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. That sounds like a great business idea! Such a dvd would sell big time I suspect - you might also offer workshops and training camps), which would give you a very well-dug (can you say that??) garden. Win-win!

      P.S. "Flower border" and "discount" is, for some obscure reason, the same word in Swedish.

      Radera
    2. ah ha...perhaps it is because a discount is a bit cut off the price and a flower border is a bit cut off the lawn!

      (and yes, you can say well-dug)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.