söndag 17 september 2017

Att njuta av livet

Det är söndag morgon och jag sitter här och har ont i ryggen och om några timmar är det golftävling. Nu låter ju detta som om jag är en hurtbulle och idrottsmänniska av rang, "...är det golftävling..." slänger jag nonchalant ur mig. Men det är årets enda tävling för min del och det är företagets årliga batalj. Det är en skrämmande upplevelse. Mest skrämmande är hur dåligt vi spelar. Så det gör inte så mycket att man hackar, slicear och hookar sig fram längs fairway ändå.



Igår var det också friluftsdag, fast med färre klubbor och mer drag under pälstassarna. Loppan och jag drog ut till Krankesjön, och med tanke på golftävling och rygg och knän och sånt hade jag väl mest bara tänkt ta en liten lagom runda, men det var så skönt! Solen sken. Molnen var sådär vita och bulliga som moln ska vara, utan att hälla regn över oskyldiga frilufsare. Loppan sprang och sprang och när hon inte sprang så skuttade hon, och det gör mig så varm om hjärtat att se hur mycket hon njuter av att få springa så fort hon kan, bara för att det är så himla roligt! Själv springer jag inte, men det var som sagt väldigt skönt och så rundan blev avsevärt längre än planerat och det känns idag - men det var det värt! Livsglädje, det kan man inte sätta nog pris på!

Sen åkte vi hem och bakade citronkaka och tog det lugnt och så var det ju Kulturnatt i Lund. Kultur, det vill man ju inte missa, så maken, lilla Loppan och jag drog ut på stan och beskådade konst av skilda slag, lyssnade på musik av skilda slag. Synnerligen skilda, vid något tillfälle vägrade Loppan att gå i närheten av det där som lät, men Jennie Abrahamsson gillade hon. Hon har smak, den vovven.

Vi var inne på Konsthallen, vi tog oss uppför den branta trappan till Krognoshuset, vi tittade på fint bokskåp på Tegnérsmuseet, vi var inne på gallerier. Vi fick ju turas om för Loppan fick inte gå in, hur kulturell hon än är. Utom på galleri Jäger & Jansson där de gästfritt tyckte att det är väl klart att hunden kan gå in! Det var nästan så man ville hala upp en 20-25 000 och köpa med sig ett verk, bara därför. Över det hela vakade domkyrkan och Loppan blev totalt fixerad av alla matdofter överallt ifrån och alla matrester på marken så matte fick ett styvt jobb med att hålla pli på den lilla terriern.

Sen knallade vi hem och drack kaffe och åt citronkaka och somnade sedan sött, trötta av frisk luft, långa promenader och massor av kulturyttringar av skilda slag.










2 kommentarer :

  1. äsch sportig hit eller dit, du är ju en fabulös golfare av rang!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Hellre fab än en massa par och sånt. Å andra sidan var jag inte så himla fabulös när det hällregnade och åskade så vi fick avbryta (till min inre lättnad), men det var ju inte mina medspelare heller.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.