fredag 15 september 2017

Fredagsfrid

 
Jag har kompat ut några timmar i eftermiddag och börjar komma i i fredagsmode känner jag. Fredagsblommorna är på plats. Lägenheten är någorlunda städad. Tvätten är tvättad. Jag har plockat fram en ny stickning som jag tänkte sticka några var på medan jag fattar mod att ge mig i kast med att klippa upp min första steek. Om inte det är nervpirrande, att klippa i en liten kofta man stickat med mönster av små australiska terriers och taxar, ja då vet inte jag vad som ska till för att håret ska resa sig på huvudet. Alfred Hitchcocks "Psycho" är inget, inget säger jag, mot detta.

Således har jag också lugnat nerverna med lite te och några mackor med hemlagad björnbärsmarmelad. På spisen puttrar en högrevsgryta. Okej, det gör den inte, för den är liksom bara i förstadiet än, men det låter ju så mycket trevligare att säga att den puttrar än att man ska börja bryna och hacka för att det så småningom ska bli en högrevsgryta. Ett ganska harmlöst bedrägeri kan jag tycka.

Maken har precis klivit in genom dörren. Denna festprisse nöjer sig nämligen inte med att fira Kulturens 125-årsjubileum i helgen som gick, nä nu var det dags för universitetets 350-årsjubileum och det skulle tydligen firas rejält, bl.a. med musik i Lundagård ikväll. Men först skulle det vara förfest och förförfest. Men man undrar ju lite när det visar sig att detta festande består i kaffe och snittar? Alltså man kan väl ändå tycka att ett 350-årsjubileum kunde vara värt åtminstone ett litet glas bubbel? Så det kan hända att jag och högreven får sällskap ikväll. Här blir det något glas vin i alla fall, och jag kan rentav tänka mig att skåla för jubilaren. Trots att jag inte var bjuden på någon av festerna, hur mycket "för" de än var.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.