lördag 2 september 2017

Turista på hemmaplan

En av många bonusar med att få besök är att man tar sig runt och verkligen tittar på sin egen stad - och det är precis vad vi gjort i sakta mak; vi har handlat green things på torget, vi har handlat lax i Saluhallen, vi har traskat gata upp och gata ner. Med ett eller annat stopp på nödvändiga ställen, som Ahlgrens till exempel där man kan köpa choklad om man vill. Märkligt nog så ville man det.

Vi har traskat i Stadsparken och tittat på ankorna och nogsamt informerat våra besökare om att det är den gamla stadsvallen man ser där. Sånt är ju alltid bra att veta. Förvisso droppade det en aning från ovan, men vem bryr sig om sådant när man sitter ute och äter räkmacka? En markis, sedan är det problemet ur världen.





En tidig morgon åkte Loppan och jag ut till Stenbrottet, men då fick vi åka själva för resten av sällskapet trynade i sina sängar. Loppan fick fräs under pälstofflorna och hade en härlig stund, själv avstod jag från bad utan nöjde mig med att njuta på lite avstånd.


Men man kan ju inte bara vara hurtbulle; lite mer kultur kan vara behövligt. Och vill man ha kultur, ja då går man såklart till Kulturen! Det är mysigt att strosa runt bland alla stugor och hus, titta in och fundera på hur man hade det förr.

Det finns också en dansbana på Kulturen och vissa tog sig en svängom. Maken och jag applåderade från ringside, men vi hade å andra sidan haft våra kulturyttringar tidigare när jag sjöng Jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma för våra gäster. Det pågår nämligen en HasseåTage-utställning på Kulturen och Sue och Mark tittade förvånat på den blommiga falukorv som var uppställd utan för utställningen och undrade lite tveksamt vad det där var för något? Falukorven hamnade dock inte på bild.








Det är himla trevligt att vara turist i sin egen stad, att se saker genom andras ögon och få vissa sina smultronställen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.