lördag 30 september 2017

Ändrade planer

Jaha, även den här lördagen blev det ändrade planer. Inte befinner jag mig ute i den småländska skogen, omgiven av lingon och älgar och sånt, nej här sitter jag framför datorn i mitt eget skånska syrum. Så blir det när Grynet får hög feber och inte kan åka till Småland, men nu hoppas vi på att hon snart blir sitt pigga och friska jag igen, och vi gör ett nytt småländskt försök om några veckor.

Så vad gör man när man får en oväntad lördag i knäet sådär?
Tja, man inleder dagen som vanligt med en morgonpromenad i Botan. Helt utan lingon och älgar.

Sen slog det maken och mig; vi har ju ingen mat planerad till idag! Vojne, vojne,  inte skulle vi väl svälta?! Nu var goda råd dyra. Vi lade pannorna i djupa veck, och sen traskade vi ner på torget och handlade mat för att hålla svältdöden på avstånd; kålrot och kantareller, det var ju en bra början sa vi och nickade belåtet. Lingon fanns det minsann också, så lite såna fick det bli.


- Var e' älgarna? undrade jag sedan och tittade mig intresserat omkring. Det var dock alldeles älglöst på torget.

Men maken fann på råd! Vi traskade in på Saluhallen och handlade mer av livets nödtorft. Dock ingen älg, för vi råkade snava över lite hjort i stället. - Vilt som vilt, sa vi och slog till. Och sen blev det lite ost också när vi liksom ändå var på köphumör. En kittost från Alsace och en dansk mögelost, det kändes som en bra kombination.

Nu var jag på köphumör, det kände jag tydligt! Så det blev minsann rosmarintvål och rosor från Bloom också innan vi släpade hem bytet. Ja det vill säga, maken släpade medan jag spatserade vid sidan om och var Fin Fru (med egen kuli).




Sen har eftermiddagen förflutit i sakta mak. Kaffe har druckits. Tupplur har sovits. Det har stickats, lästs, tittats på kvalet till Formel 1, för den som har såna böjelser (det är inte jag).

Nu puttrar en rotfruktsgratäng i ugnen, lingonen är rårörda, hjorten sjuder i grytan och kantarellsåsen är snart klar. Jag tror vi ska klara livhanken idag också. Sen ser vi fram emot att åka till Småland en annan helg.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.