söndag 5 augusti 2018

Ibland hinner man med det mesta

Vissa helger hinner man ju inte med någonting alls känns det som. Tiden liksom bara försvinner ner i ett svart hål och vips! är det måndag morgon och man undrar vad som hände med alla ens braiga planer? Andra helger kanske man inte planerar så himla mycket men det blir liksom full rulle alldeles av sig själv.


Först går man på sköna kvällspromenader i de fina kvarteren i grannskapet... men vänta nu, det är något som saknas på första bilden! Äsch, skojar bara, så klart att min lilla kompis var med, inte rantar jag väl runt i skymningen utan en liten terrier vid min sida?

Sen vaknar man på lördagsmorgonen och tänker "hurra, jag har tvätt-tid idag!"... eller vänta nu, det kanske man inte tänker, men tvätta bör man annars dör... får man gå med smutsiga kläder och det vill man ju inte. Alltså tvättar jag och fixar lunch för rätt vad det är glider det in ett vrålåk på vår gata. Vi får finbesök! Så vi äter lunch i trädgården, och sen traskar vi ner på stan för att ha lite beachliv på Stortorget (åter lite valuta för skattepengarna, vilken bonus!) innan vi går och äter glass på Per Tutti. Glass, det bör man också äta. Själv valde jag en kula kaffeglass och en kula lakritsglass, och de andra som inte har så förfinad glassmak som jag rös i sitt innersta. Grynet åt chokladglass och tyckte det var toppen och Pyret fick ingen glass vilket hon nog tyckte var lite småfisigt, men hon var glad ändå. Sen vinkade vi farväl åt vrålåket medan de gled hemåt. .






Själva knallade vi hem och jag nystade ett fantastiskt garn, ett tweedgarn från West Yorkshire spinners som heter the Croft och som ska bli en kofta till mig. Just nu har jag inget större behov av en rejäl yllekofta, men vänta bara; rätt vad det är slår Den Skånska Vintern till igen, och då vill man nog ikläda sig en grönmelerad kofta tänker jag, och då, då är jag beredd! (Ja om jag blir klar såklart, det är ju så med stickning, ibland är det roligare att starta ett projekt än att slutföra det... men med detta garn känner jag att det kommer att bli ren och skär njutningsstickning så det blir nog bra).


Idag har vi spelat golf, men det finns det inga bilder från för jag var helt och hållet upptagen med att hålla koll på en exalterad Loppa, att missa en eller annan putt och att slå bollen i vattnet på 9:e hålet, helt och hållet enligt gammal fin tradition.

Men sen var vi kulturella på eftermiddagen och gick på Kulturen (och då blir man ju kulturell per automatik så att säga). På Kulturen såg vi en utställning om kläderna i filmatiseringarna av Jane Austens filmer och det var himla kul att känna igen en hel del av dem. Jag är ju Jane Austen-nörd av stora mått och skulle själv inte ha något emot att traska runt i lite empirklänningar och bahytter, fast kanske inte precis när man tränar hund eller så. Eller leker i sandlådan. Eller lagar mat  (vilket jag alldeles snart ska göra). Mr Darcy, han lagade nog aldrig mat, eller lekte i sandlådan för den delen.


Bahytt eller ej, nu är det dags att gå och och börja rassla lite med kastrullerna. Bra helg det här.

6 kommentarer :

  1. Vilken härlig helg! Tack för sällskapet idag, det var en fin utställning och du klä väldigt bra i bahytt!Minns du när vi var i Bath, där fick vi ju prova klänningar också. Kram från syrran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en jättefin utställning! Jag hade glömt att det fanns klänningar där också, i Bath, så nu fick jag kolla upp det i bloggen. Och det är drygt 5 år sedan, det är ju inte klokt!

      Radera
  2. Vrålåket såg väldigt fint ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkade hur bra som helst, t.o.m. med bagageutrymme på baksidan. Flickorna verkade väldigt nöjda med att få åka så fint!

      Radera
  3. Jag är också en stor Jane Austen fantast. För två år sedan var jag och dottern på en Jane Austen picknick på Tjolöholms slott. Det var så kul. Jag hade sytt klänningar till oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det låter ju jätteroligt! Jag är ju mer på nivån "sy-trikåkläder-till-barnbarn" så jag tror inte jag gått i land med att sy såna klänningar, men det hade varit kul! Hade ni bahytt också?

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.