måndag 10 september 2018

I väntan på höststormarna

Nu har vi ju ändå hunnit en bit in i september så trots att det är tämligen ljummet ute så är det nog ändå officiellt höst? Och det vet man ju, är det höst ja då regnar det. I alla fall här nere i Skåne, lerans förlovade land.

När det regnar, ja då kan det vara bra med ett paraply, och i all synnerhet om man som mormor liksom råkar snavar över det gulligaste paraply man hittills skådat. Jag kommer ihåg när jag fick mitt egna första paraply. Det var en jul när jag var i nio-tioårsåldern, jag fick ett orange paraply, en röd pulka och diverse böcker och sen tillbringade jag jullovet sittandes i min pulka på vardagsrumsgolvet, med paraplyet uppspänt som ett lite tak över mig, läsandes om Det Lilla Huset på Prärien.

För det är ju det som är så mysigt med paraplyer (ja alldeles bortsett från att det skyddar en från att bli blöt i lockarna när regnet strilar ner) att man får sitt eget lilla portabla tak som man kan använda när man behöver ha en egna privata lilla plats.

Så ja, Grynet fick ett paraply och det blev hon mäkta nöjd över! Man fick ducka lite när hon dansade fram med det, och Pyret, ja hon tittade beundrande på storasyster! Loppan såg lite mer frågande ut, paraply är nog inte riktigt hennes grej tror jag.




Än så länge har det faktiskt inte regnat, i alla fall inte under dagtid. Men då får man ju finna på råd! Ikväll fick jag ett mms från dottern där Grynet sitter belåtet i badbaljan, med paraplyet uppspänt för att skydda sig mot höststormarna från duschen.

Jag visste väl att det är bra med paraply så här på hösten! Och en annan sak som är bra med hösten är alla fina höstblommor i underbara höstfärger. Såna som man kan ha tur och få från snälla besökare till exempel.

Blommor och paraply - då är man rustad!

4 kommentarer :

  1. Ja vilken härlig helg...god mat både i lägenheten(tack) och i villan. Mycket lek och även lite bakning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blev nog Grynet glad när hon fick baka med farmor! Det pratar hon ofta om :-)

      Radera
  2. Väldigt tjusigt paraply, perfekt till barnbarn! Får man fråga var det är inhandlat någonstans? ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer inte riktigt ihåg vad affären hette - det var en kombinerad silversmed/leksaksaffär på Stora Östergatan i Ystad.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.