lördag 21 maj 2011

Uti vår hage...


...gnolade jag. Sen kom jag på att det är ju just precis så det är!!

"Kom liljor och akvileja..." (fast man får se lite vidsynt på det där med liljor)

 
"...kom rosor och saliveja..." (ingen sa väl att rosen behöver vara levande?)

 
 
"...kom ljuva krusmynta..." (okej då, kruspersilja. Krus som krus)

 
"...kom Hjärtansfröjd!"
 
Jadå, det är precis som i visan - och ljuvligt är det i trädgården den här tiden. Jag har ju andra saker där, som jag nu tänker visa upp, eftersom ni inte kan försvara er och säga nej. Jag har gott om exotiska växter. Gräslök, bara för att ta ett exempel i högen.

 
Och rikedomarna, de frodas, guldet det hopar sig i högar, åtminstone i humleform.

 
Sen så har jag luddiga växter av både oönskat och önskat slag.
 
 
Det blommar i diverse färger, helt utan ordning och sammanhang utan på ett totalt anarkistiskt sätt:

 
 
 
 
 
I min trädgård, där behöver man inte vara vältrimmad, slank och fräsch, nej man får gärna vara lite gammal och knotig, utblommad eller fräsch som en äppleblomsknopp.


 

 

Det växer andra saker också. Koner till exempel, de prunkar i gräsmattan! Den observante ser kanske de små tuggmärkena i främsta konen? Det är inte mina bissingar som lämnat spår kan jag ju säga.

Syndaren är förmodligen den här, min bäste hjälpreda som håller koll på omgivningarna!
 

 

 

 
Och så, så är det i min trädgård just nu. En ganska bra plats att vara på!

7 kommentarer :

  1. Du har så många fina saker i er trädgård men allra vackrast är Hjärtansfröjd (stavningskontrollen föreslog "hjärnskador"!!!!! - måste nog byta mobil!!)

    SvaraRadera
  2. Koner är naturligtvis ett helt naturligt inslag i varje (rally)lydnadsmänniskas trädgård.

    Hjärtansfröjd är jättesöt. Eller ... f'låt, jag menar jättehäftig! Och rosor är ettåriga, väl...?

    SvaraRadera
  3. :-) Underbar trädgårds berättelse!

    SvaraRadera
  4. Annika; Byt inte till min bara! Visserligen hade den inget alternativ till Hjärtansfröjd än just Hjärtansfröjd men när det kom till "rödstjälkad" föreslog den "födsel ökad"... ehh??

    För att inte tala om "grönknörvlig", här slog det slint för här kom;
    frö knöt
    dränk ärv
    frö knöt tö

    Jamen för tusan hakar, vad är DET för svenska då???

    SvaraRadera
  5. Glömde helt att jag skulle säga;

    Fin trädgård och väldigt fin trädgårdshuligan du har du, Irene ;)

    SvaraRadera
  6. Annika; visst är han! Men du, din mobil är ju ny, hur kan den vara så korkad då?

    Lotta; just det, "häftig" är ordet! Och rosor, tja... jag tänker att man kanske ska tänka att när de är så där kala och bruna och döda, så är de liksom lite mer minimalistiska? Sparsmakade och moderna, typ?

    Anki; tack! Jag tänkte att trädgårdsberättelser blir ju alltid lite bättre med ett hundinslag, eller hur?

    Larsson; "frö knöt tö"??!! Har din mobil tittat lite för djupt i glaset undrar man? Och du Larsson; tack!

    SvaraRadera
  7. Irene ALLA berättelser blir bättre med hundinslag *skrattar*

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.