fredag 30 augusti 2013

Nu har han shoppat loss igen

Maken är inte den som köper nya bilar ideligen, ideligen. Hans klädkonto är också tämligen återhållsamt. Han trängtar och längtar inte efter nya elektroniska prylar.

Det finns dock en sak som får honom att kasta all rim och reson över bord, att gripas av ett habegär som inte går att lindra utan att han får öppna plånboken och sprätta pengar omkring sig. Jag förstår honom - vifta med lite garner eller roliga virknålar framför ögonen på mig och jag vill bara ha och ha!

Igår kom maken hem och man såg i ögonen på honom att det var något han måste berätta, för annars skulle han spricka! Jag, som är en snäll fru, lyssnade intresserat när han upphetsat berättade att biblioteket på Centrum för teologi och religionsvetenskap rensade ut bland sina böcker! Vissa såldes till mycket blygsamma belopp, andra fick man plocka med sig, helt gratis! Nu hade maken cyklat "och då kunde jag ju inte få med mig alla" sa han.

Här greps jag av en viss misstänksamhet. Man kommer väl ihåg hur det var när han införskaffade jubileumsskriften om Sveriges Riksdag i 17 band från 1934.

Det var nog att se som en liten uppvärmning inför dagens byte, idag när maken var försedd med bil.


Bland annat ett verk från 1915 om Sveriges Städer (i nutid och forntid som det så vackert står, och jag tänker lite cyniskt att det som är "nutid" 1915 är ju idag definitivt att betrakta som forntid...). Inbundna årgångar av diverse historiska tidskrifter. Alltsammans till det facila priset av 50 (femtio) svenska kronor. Man får ändå säga att han är rätt billig i drift.

Det är tur att såna som maken finns. Så att de får ett nytt hem att bo i.


10 kommentarer :

  1. Å andra sidan – att bygga till huset med ett eget bibliotek, så att böckerna har någonstans att bo, är ju inte helt gratis. ;-)

    SvaraRadera
  2. Här är jag väldigt ambivalent!
    På + sidan: billiga böcker och underbart med en bildad man som vill bilda sig ännu mer!
    På - sidan: Damma böcker som tar plats och kanske ligger och dräller överallt!
    Nä, + sidan vinner!!!
    Härlig karl som vet vad han vill! Behåll honom;-)
    Kram//Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Maja, maken hälsar att damningen är inget problem, han dammar själv! Sen hälsar han också att du är en klok kvinna och att han gärna vill bli behållen (behålld?)!

      Radera
    2. Då så, allt är frid och fröjd!
      Visst är jag klok!
      Synd bara att jag inte lyckats övertyga mer människor att förstå det;-)
      Kram//Maja

      Radera
    3. Då så, allt är frid och fröjd!
      Visst är jag klok!
      Synd bara att jag inte lyckats övertyga mer människor att förstå det;-)
      Kram//Maja

      Radera
  3. He sounds like my kind of bibliophile ... I can never resist old books either :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Old books often are beautiful -but perhaps one could buy only a few at a time?

      Radera
  4. Oh så härligt med en man med många böcker. Att sedan kunna shoppa loss på det sättet är ju helt fantastiskt.
    Här är det golf och bilar, som är det stora intresset. En liten annan prislapp kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter onekligen så - och bilar tar ju också större plats!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.