söndag 26 januari 2014

Vinterhelg

Det har varit en sån där helg. En sån som går i sakta mak. Det knäpper av kyla i huset, det biter i kinderna när man går ut. Men ut går man i alla fall, för det är skönt ändå. Huliganen har sovit över hos sin kusin Zoya, eftersom husse och matte var bjudna på en väldigt delikat middag hos dottern och hennes fästman. Eftersom vi blev en hel bunke människor, varav många inte hade utsatts för träffat Huliganen förut, kände jag att det nog var lugnast för allas nerver om Huliganen fick packa pyjamasen och ha lördagsmys hos syrran i stället.

Men efter en delikat middag behöver man ju röra på sig - så hela gänget hämtade upp mig tidigt imorse och vi drog ut till den lokala golfbanan. Där syntes inga golfare, bara en och annan förvirrad skidåkare, bitvis låg det ändå en hel del snö där och det närmar sig ju så smått Vasasloppet.

Vissa behöver inga skidor. Inga stavar heller, för den delen. De drog iväg så att snön sprätte om tassarna!
Efter kom syrran och jag och höll ett vakande öga på dem, så att de inte skulle skrämma slag på någon skidåkare.

Emellanåt kom de dock in till baslägret, så att säga. För att kolla om det möjligen vankades något hundgodis? Det kan det väl hända att det gjorde. Man behöver extra energi när det är kallt!
Och därför kan det ju hända att man behövde baka lite chokladkolakakor till exempel. Men bara för att hålla energinivåerna på topp! Ändå råkade jag visst slumra till i fåtöljen?

Det behövdes alltså ännu mer energi. Lite champinjonsoppa, det är riktigt vinterlunchmat!

Sen tänkte jag att nu, nu fick jag väl ändå göra något? Vara lite energisk. Aktiv, sådär.

- Uträtta något! sa jag uppmanande till mig själv.

Men sen tänkte jag "och varför det, då?", stickande några varv till, åt en kaka till och planerar för övrigt inte göra mer idag än att möjligen tända en brasa. Steka en kyckling. Och njuta av vintersöndagen.

2 kommentarer :

  1. I had a little panic as Google translate detected that your post was written in Spanish, but so badly written it could not possibly translate! I persuaded it that the writing was Swedish and it deferred to my greater knowledge and reluctantly translated.

    We have not had any snow here (yet), just rain and rain and gale force winds and rain and a bit more rain, so it is nice for me to see your snowy golf course (and two very gorgeous dogs).

    I must again thank you for the chokladkolakakor recipe - I make it so often as it is perfect when you want to be able to offer a little something sweet...and when I say it is chokladkolakakor, nobody knows what to expect so has to be impressed!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spanish?! And then squeamish about cake? Someone really should teach that Google Translate a thing or two.

      It really is a good recipe, quick to make and they are quite nice - perfect with a cup of tea.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.