måndag 19 maj 2014

Lyckosprutt

Det har varit full sprutt hela helgen! Glädjen har sprittat (spruttat? sprätt?) i hela kroppen, svetten har sprutat, dansskorna har skuttat och endorfinerna har skjutit i höjden på det mest vulkanutbrottsliknande sätt.

Hur kan man bli annat än lycklig när det är dags för bröllop? När ens favoritdotter ska bli Fru? När man får en synnerligen trevlig svärson? Allt bara samverkade till en fantastisk dag. Bara en sån sak som vädret - det har varit minst sagt varierande. Men på bröllopsdagens morgon vaknade vi väl till strålande sol och man for som en projektil ur sängen och utropade "Den är här nu! Bröllopsdagen! Just bring it on, liksom, nu e' de dags!".

Det var mycket som skulle göras. Maken och sonen for som projektiler genom det skånska landskapet och hämtade och lämnade, blommor, gäster, bagage och dessutom fick sonen sno ihop en lättare lunch för lite blandade gäster och bruden - lite måste man äta innan champagnekorkarna smäller.

Vad gjorde brudens mor då, mitt under all denna aktivitet? Tja, hon och bruden och tärnan tillbringade några timmar hos frisören med att bli sminkade, hårfixade och dricka bubbel och äta chokladpraliner. Hjärtformade. Sånt är ju nog så viktigt.


Sen blev det lunch i trädgården och därefter hjälpte jag dottern med att snöra in henne i brudklänningen. En sån drar man inte bara över huvudet direkt. Jag snörde och donade och blev lite sentimental - och bruden hon var rent självlysande av glädje. De rosa brudskorna vi köpte i Köpenhamn kom på. Slöjan kom på. Och sen åkte brud och brudgum iväg för fotografering - och vi väntar spänt på att få se resultatet! Ett litet smakprov har vi fått, och det ser mycket lovande ut! Vackrare brudpar får man leta länge efter.

Jag är innerligt tacksam för det var någon annan som fotograferade, nog hade jag med mig lilla kameran, men det var ju inte det man var fokuserad på, det var brudparet, festen, glädjen och samvaron, och nog är det där som fokus skulle ligga. (I alla fall låg det inte i mina bilder kan jag säga).




Bröllopet hölls i Hardeberga kyrka och det var ljust, glatt, intimt och roligt! Jag trodde jag skulle gråta, men tvärtom, lyckobubblorna poppade runt i bröstet så det fanns inte tid för några tårar. Prästen var ung, glad och innerlig och gjorde det till en underbar stund; hur ofta uppmanas man att applådera i kyrkan till exempel? Men det gjorde vi när brud och brudgum kysstes. (De kysstes ett antal gånger till under kvällen kan jag ju säga).

 Det var gäster från när och fjärran. Vi hade småländska deltagare. Skånska deltagare. Det var inslag från Frankrike, Tyskland, Kambodja, Norge, Skottland, Island och Kina.






Sen blev det fest på Flädie Mat- och Vingård. Det var lekar och massor av gott vin och god mat. Och vimplar! Det stods på stolar och kysstes. Det hölls tal. Det applåderades. Det sjöngs. Det skrattades. Och det dansades! Först i högklackat, sedan i lågklackat och sen i strumplästen. Idag är jag fortfarande något öm i fötterna, men ett kilo lättare än jag var före bröllopet.

Det är så mycket att säga om det här med bröllopet, men allt är så sammanblandat ännu - det hela kan nog kokas ner till en enda innerlig glädje och tacksamhet för att vi fick vara med om det här; att vår fantastiska dotter hittat en lika fantastisk man! Vi är så glada för både henne och honom, och detta gäller även Huliganen som i svärsonen hittat ytterligare en som ohämmat skämmer bort honom.

Och jag har dansat med sonen! Förra gången när jag fyllde 40, så det kändes extra roligt! Vi dansade till Oasis, kommer jag ihåg, och jag är så glad för min långe, stilige son.

Sen är det liksom spridda minnesbilder; syrran som var så fin i ceriserosa. Lilla systerdotterdottern som var minst lika fin i rosa och som tyckte att bruden var jättevacker. En liten glad baby som partajade hela kvällen och alls inte ville sova. En fransk brudtärna som var mycket konfunderad över det här med Kalles kaviar till frukost - "toothpaste with fish eggs?!"

Det var så roligt! Och fötterna har snart återhämtat sig.



Det kommer säkert fler inlägg, med lite proffsigare bilder. Men så länge vill jag spara det här som ett minne, ett sånt där varmt, glatt och rosenskimrande minne som kan vara bra att ha att plocka fram när novemberregnet piskar och förkylningen frodas och det är måndagsmorgon. Då ska jag komma ihåg det här!

De sista tre bilderna är tagna av Eva Hjärne och Anna Carter

16 kommentarer :

  1. Oh oh oh!!!! I have been waiting for this post! The bride was beautiful - the groom was handsome - and both look so very happy. The Brides parents both scrub up pretty darn well too, I have to say. The bunting is charming, the cake looks delicious, I utterly LOVE the pink wedding shoes - and little S so pretty in pink (as is her grandmother!). Your shawl looks lovely - as does your hat and dress. The sun shone. Ahhhhh....I am grinning like a mad thing reading your post and looking at the photos.



    I just wish I had posted my parcel a few days sooner...

    SvaraRadera
    Svar
    1. It was a day to remember! It still makes me so happy just to think back.
      ... and think of how nice it will be to get a present a bit later on, when all the others have been opened. A lovely surprise!

      Radera
  2. Precis så var det - en underbar ljuvlig magisk dag och kväll/natt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det? Ljuvligt var ordet!

      Radera
  3. Åh vilken ljuvlig dag, vi njöt av vädret vi också, fast inne i Lund, med några tusen andra...
    Vilken vacker brud och vilka fina gäster! Vilken tårta och så den där lilla ros aflickan, hon är ju underbart söt.
    Men det coolaste är nog skorna, vad roligt med rosa skor!
    Förstår att det måste varit hur härligt somhelst!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hann skänka en tanke åt karnevalen också, så roligt att det blev en sån härlig lördag!
      Skorna köpte vi i Köpenhamn, då när vi var på Perch's Tehus, och jag håller med, de var verkligen pricken över (under?) i:et!

      Radera
  4. What a lovely day...a day to remember! Your daughter is beautiful, and she and her husband look so happy!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you, it really was a very happy day!

      Radera
  5. Vilket fint brudpar!
    Som vanligt skriver Du väldigt inlevelsefullt och denna gången var inget undantag!
    Började nästan tro att jag varit med;-)
    Bruden var ju väldigt vacker, men Oj vilken "ärtig" kvinna du är!
    Kram/Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är jättefina, och det var en härlig dag! Jag vet ju att du har det väldigt svårt med allergier, så då kanske det är lagom att vara med via bild, och slippa bli sjuk av maten?
      Tack! Jag älskar ju hattar, och bröllop är verkligen ett tillfälle när man kan "ta i" lite :-)

      Radera
    2. Alldeles riktigt!
      Inte bara det där om allergierna, jag är också väldigt blyg i stora folkskaror.
      Älskar också hattar och bara önskar att jag en dag ska "våga" gå i en igen!
      Du skulle sett den spanska ridhatt jag hade när jag var 19 år!!!
      kram

      Radera
    3. När det gäller hattar så får man bara kasta sig i på djupt vatten (bildligt talat) och traska ut med dem. Faktum är att det är rätt ofta vilt främmande människor då kommer fram och kommenterar hur fint de tycker det är med hatt. Så plocka fram den spanska ridhatten och ge dig ut! :-)

      Radera
  6. oh irene!! my very best to all, congratulations and every good wish! how BEAUTIFUL your daughter is, and how beautiful the wedding. you look AMAZING too my friend, what a lovely family photo. i see your gorgeous shawl you made too, it looks perfect on you. how exciting, a fairy tale come true. i'm so happy for you all!

    SvaraRadera
    Svar
    1. She was a lovely, beautiful, radiant bride - it was such a wonderful day! They are a most adorable couple. Thank you!

      Radera
  7. I'm not quite sure how I missed this post. What a fabulous wedding it looks to have been. Good luck in all things to your daughter and son-in-law.

    SvaraRadera
    Svar
    1. It certainly was a wonderful wedding! We had so much fun, and I will remember this day for the rest of my life with a smile on my face.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.