onsdag 14 januari 2015

Onsdag i Köpenhamn


Maken är inte mycket för att fira födelsedagar, jämna såväl som mindre jämna - men en dag i Köpenhamn kändes ändå som en himla bra idé, trots allt hade vi ju slitit som galärslavar i flera dagar nu efter jul- och nyårsledigheterna! Vi hade tur att få hundvakt idag och placerade oss alltså på tåget till Köpenhamn.

Man vill ju vara lite fin när man är på galej med maken, så jag iklädde mig skinnhandskar (i stället för dubble yllevantar), kort jacka och stövletter. Detta visade sig vara en grov felbedömning. Vi landade i ett Köpenhamn där snöslasket träffade oss horisontellt, ungefär så där som man sett att det ser ut i amerikansk fotboll. Man borde varit iklädd dubbla yllevantar över hela kroppen.
Nåja, sånt avhjälps ju lätt när man är i den danska huvudstaden. Vi ilade inom Det Gamle Apotek, en liten krog som varit igång några år. Sedan 1720 närmare bestämt. Där inmundigade vi i lugn och ro en massa dansk mat, såsom sill, spättafilé med remouladesås och flaeskesteg med rödkål. Inte modernt. Inte fashionabelt - men gott! Och precis vad som behövs när man är blöt rakt igenom.

När vi var mätta, belåtna (och makens byxor hade torkat upp) kunde vi ägna oss åt det kulturella! Man kan ju inte bara käka remouladsås hela tiden, själen måste få sitt också! Alltså kilade vi inom den Hirschsprungska samlingen och tittade på målningar från den danska guldåldern. Vid detta laget hade det slutat snöslaska, och det var vi väldigt tacksamma för. Vi tittade en himla massa konst, bland annat var det en jeppe som målade kor på kors och på tvärs. Nåja, jag gillar kor, så det gjorde alls ingenting!
Sen var det dags för lite mer konst! Herregud, är man kulturell så är man och vi galopperade bort till Statens Museum för Konst. Notera att solen kommit fram!

- Rikta in mig mot den moderna konsten! sa jag, men hur det nu var, så hamnade vi i caféet? Nåja, jag är flexibel och kan lätt tänka om, så utan att darra på manschetten åt jag morotskaka och drack cappucino i stället, och tänk, det gick precis lika bra.
Sen tittade vi på 1900-talskonst och det var väl lite si och så med det, tycker jag. En hel del lämnade mig väldigt kall. Lika kylslagen som efter att ha kämpat med horisontellt snöslask. Men Asger Jorn gillade jag! Fast idioten som rituellt slaktade en häst och sen ställde ut hästöronen och gommen inlagda i formalin borde ha spärrats in på vatten och bröd. Eller bara vatten, vid närmare eftertanke.

Statens Museum för Konst är stort - för att inte säga jättestort. Skitstort kan man säga, och det hade man kanske gjort om man inte varit så himla kulturell av sig. Man orkar inte med hela på en gång, så vi lär komma tillbaka. Vi traskade ner till Nörreport station och tog tåget hem. Och det var väl då ungefär jag kände att det hade nog varit bättre med lite mer gåvänliga skor på fötterna.

Men en väldigt trevlig onsdag, det var det!


4 kommentarer :

  1. The one thing I can't work out from the translation is which of your birthdays it was ... but Happy Birthday to one of you.

    (I hope you have suceeded in banishing that rat!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. On behalf of my husband - thank you! We had a really lovely day.

      (YES!!! It is now a very dead rat - thank god)

      Radera
  2. Vilken fin födelsedag! Och ja det är alltid ett dilemma det där när man vill vara fin och det är kallt ute... Men du verkar ju ha överlevt:) här nere hos oss är det också stormigt värre, men snön den får vi nog vänta ett tag till på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överlevde absolut - och himla trevligt hade vi i alla fall.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.