tisdag 27 januari 2015

Tredje gången gillt

Där satt den!

När vinden far fram i en yster galopp
och graden ligger på minus minsann
Då blir man så kall om sin huvudknopp,
och man griper tag i stickor och det ulligaste man fann

Vad ska man då göra, om man vill bli varm om sitt öra?
Jo en avig hit och en rät maska dit,
med en fläta därtill
- då blir temperaturen som tropisk nästintill!

Oh du håriga alpacka,
ditt ludd må kosta en hacka
Men det håller mig varm allra längst opp
på pälsbollstopp!



Jag medger; jag lär inte bli något hot mot 2015 års nobelprisvinnare i litteratur.

(edit: det var väldigt vad du varierar dig i syntaxen, sa maken när han läst ovanstående orderuption. - Syntax på dig du, gamle galosch, svarade jag vänligt då. Jag sätter mig faktiskt över sådana petitesser, jag är en fri, skapande själ.)

10 kommentarer :

  1. Åh vad fin den blev, till slut! Den som väntar på något fint... Tycker du haft en ängels tålamod!!
    Bättre att skapa med varierande syntax, än att inte skapa alls! Försöker jag också förklara för min familj, när de gör sig lustiga över mina julklappsrim;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt vad familjemedlemma kan vara petiga - man tycker ju att de skulle vara stumma av beundran istället? :-)

      Radera
  2. Snygg mössa på snygg tjej. Och vilket vackert poem sen, Zoya lyssnade intensivt när jag läste den för henne!! Eller så väntade hon på godis ?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, jag sätter ju en femma på det senare alternativet...

      Radera
  3. Oh, låt ALDRIG din man läsa mina texter!
    I övrigt var det enväldigt tjusig mössa som förtjänade sina tre stickningar!
    Snygg "brutta" också!

    Kram//Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Eftersom han själv inte klämmer ur sig minsta lilla födelsedagsrim så har han faktiskt ingen talan :-)

      Radera
  4. You made me smile. And I love the hat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you! I am amazed that you tried to read my silly "poem" with the whimsical aid of Google translate.

      Radera
  5. Grymt frän mössa, hörru! Säg...knypplar du ihop en sån om man lägger en order? Skulle ruskigt gärna vilja ha. Gärna en rödprickig med stooor vit pälstofs. Uj, så snygg jag skulle känna mig i en sån. Och så väl jag skulle synas!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Larsson, på något sätt så tror jag ändå att du syns ganska väl, där du och alla di fyrbenta traskar fram i samlad tropp!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.