fredag 26 april 2019

När man har längtat

Nu har det gått alldeles för länge sedan jag hade barnbarn kring benen. Jag är ju väldigt lyckligt lottad med sånt i vanliga fall, men nu har det varit påsk och flickorna har varit i Småland hos farmor och farfar - och jag får ju i ärlighetens namn erkänna att det bara är rättvist att farmor och farfar får tillfälle till att umgås med barnbarnen. Alldeles lottlös har jag inte varit, för farmor har skickat bilder som stillat det värsta suget.

Idag var det ändå äntligen dags! - Du behöver säkert träna och klippa håret, sa jag menande till svärsonen. - Och då passar det ju bra att jag umgås med Pyret, kom jag sedan på. Och tänk, då insåg svärsonen att jo, det var nog tid att lyfta lite skrot. Alltså hämtade Loppan och jag Pyret, och sen traskade vi hem till syrran.

Det visar sig att Pyret, det är morfars flicka det! Hon staplar klossar i storleksordning både i ökande och minskande skala. Ordning och reda ska det vara! Morfar hade varit tårögd av förtjusning om han hade sett uppvisningen.

Sedan åt hon banan på tvären, ja hon fick ta fingrarna till hjälp för att trycka in det sista. Aldrig kunde man väl tro att så mycket banan kunde rymmas i en liten barnamun!

Syrran och jag, vi drack kaffe och åt rabarberkaka. När Pyret insåg att det serverades kaka påtalade hon att det ville hon minsann också ha! Det är märkligt hur en sån liten person med ett ändå så pass begränsat ordförråd kan vara så himla tydlig. Så visst fick hon smaka lite rabarberkaka, fast det berättar vi inte för föräldrarna. Så välinformerade behöver de ju inte vara menar jag.

När bananen väl var ordentligt intryckt gick vi ut i sommarvärmen. Inte ska man häcka inomhus när solen skiner och allt är grönt och skönt! Vi gungade och åkte rutschkana och grävde i sandlådan, ja det var en fin förmiddag.



Det har ju varit flera fina dagar och Loppan och jag, vi var ute i Skrylle igår bland vitsippor och nyutslagna bokar och mossiga stenar. Tänk så fantastiskt att kunna ta såna promenader och slippa sitta inomhus och blänga på en datorskärm hela dagarna nu när det är så hjärtslitande underbart ute.
Imorgon ska det dock regna, men vad gör det? Imorgon ska vi nämligen träffa både dottern och Grynet och Pyret hela dagen, jo för svärsonen ska på svensexa. Då gäller det att vara förberedd! Bullar till exempel, det är bra att ha.

Men först ska maken och jag gå på jazzklubb ikväll, vi är nämligen inbjudna till jazzklubben Stardust. Det är inte på Montmartre direkt, utan på Lunds nation, men det ska bli trevligt! Medelåldern lär vara hög, men det kan ju vara angenämt att för en gångs skull inte vara de som höjer medelåldern på en tillställning. Fast nu blir det först kaffe och nybakt bulle på balkongen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.