tisdag 7 februari 2012

Nu är det klarlagt!

Maken började ju plugga Arkeologi för ett tag sedan. Men så,  i höstas, gjorde han en liten utsvävning inom Historia. Same, same, but different. Typ. Nu är han dock på banan igen, tillbaka på Arkeologiska institutionen och jag måste säga att det känns rätt skönt.

Kalla mig bakåtsträvare. Säg att jag har ett sunkigt genusperspektiv. Men nog känns det rätt att ha en arkeolog i familjen när de beskrivs så här i en av läroböckerna?

Real men don't do isms and ologies; they just dig - preferably with a really large, heavy pickaxe.
(Matthew Johnson,  sid 6)


Okej, detta är kanske inte direkt vad författaren innerst inne anser, men kan man låta bli att göra annat än älska det där engelska?

Jag tror jag kanske måste ge maken en liten 'pickaxe' i present. Och tänk så mycket nytta han kunde göra i trädgården!

3 kommentarer :

  1. Men tänk om han gör några otippade fynd i trädgården och gräver (yxar?) upp hela alltet? Tror nog du ska fundera ett varv till på det där...

    SvaraRadera
  2. Lotta; ibland får jag erkänna att trädgården kanske mått bra av att yxas upp lite...'

    Fabrahlic; en helt ny arkeologisk forskningsgren kanske?!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.