lördag 22 september 2012

Lördagskväll

Friden sänker sig över huset. Vi har varit ute i det regniga höstvädret så det räcker och blir över för idag, nu blir det bara en kvällsrunda senare.



I ugnen väntar lammsteken. På diskbänken står vinet på luftning. Tvätten är tvättad. Hunden är nöjd. Maken pillar med något historiskt mojs och jag sitter här och känner att det varit en bra dag, trots regn.

Enda smolket är väl möjligen att jag i ett överilat ögonblick så här offentligt via bloggen utlovade att hallen på ovanvåningen ska vara färdigröjd tills nästa helg - hur jag nu kunde vara så dum? Men ena sidan är klar. Jag tittar på den och blundar ihärdigt för hur bokhyllorna på andra sidan ser ut. Och inte är det bara mina böcker vill jag tala om, ånej, de illsluga barnen har belamrat hyllorna med massor av böcker och jox. Det väntar dem en liten glad överraskning när de kommer hem nästa helg...



Maken och jag, vi är medlemmar i föreningen Gamla Lund. Vi tycker det är bra, dels för att vi ju är lundabor, dels för att vi är (tämligen) gamla. Voila! En förening för oss, således. Dessutom är det trevligt att de flesta är ännu äldre än vi, och då blir vi ju per definition raskt mycket yngre.



Idag var det en liten utflykt med Gamla Lund. Det är alltid spännande tillställningar, ska man komma hem med lika många gamla lundensare som man gav sig iväg med? Ska man ha full koll på kartan? Det kan vara lite si och så med den saken.



Idag var det dock ganska lugnt. Idag var det vandring i en av stadens koloniområden, ett av de äldsta. Jag gillar kolonier! När vi har sålt huset ska jag nog ha mig en sån tänker jag mig. Där ska jag odla morötter och purjolök och ha hur många blommor som helst i alla möjliga kulörer. Troligen ska jag traska runt i gummistövlar med huckle på huvudet. Sen ska jag dricka te ur blommiga koppar och njuta av livet.





















Men tills dess nöjer jag mig med att få följa med och strosa runt.



Och såvitt jag vet kom alla gamla lundensare med hela rundan runt, så det måste nog anses vara en lyckad utflykt?

Nu kallar lammsteken - så nu får det vara färdigbloggat för ikväll.

2 kommentarer :

  1. Vilken härlig sensommarstämning som speglas i bilderna!
    Och lammsteken var delikat.
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var den - det tyckte även hunden.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.