lördag 6 juli 2013

Argumentativ morgonpromenad. Och hatt.

När man vaknar till en solig sommarmorgon vill man inte ligga kvar i sängen och tryna. Inte heller vill man hasa sig runt på sin vanliga morgonpromenad. Nix, då tar man den lilla Huliganen och åker ut till det lokala strövområdet. När vi gick där i ensamt majestät på hundslingan, där hundar alltså får vara lösa (även vildsvinen, fast dem bryr vi oss faktiskt mindre om och skulle gärna se att de vore kopplade) såg jag att brukshundsklubben satt upp skyltar med rallylydnadsstationer.


- så trevligt! tänkte jag och vandrade vidare. Men sen slog det mig!
- men vänta nu här, vi gick ju kurs för något år sedan....om man skulle....hm....

"Föraren vänder åt vänster och hunden åt höger bakom föraren" stod det på en skylt. Jag funderade länge. Höger....vänster... jo det är åt det hållet... och då blir ju det andra åt andra håller. OK!
- Huliganen, kom hit! beordrade jag. - nu ska vi rallyträna. Du ska gå åt höger och jag åt vänster, ok?


- Varför det? frågade Huliganen, måttligt imponerad.
- För att jag säger det? sa jag lite osäkert, men insåg att det var ett dåligt argument.
- För att du får en liten bit frolic? frågade jag sedan förhoppningsfullt.
- Fnys. Sa Huliganen.
- En stor bit ska det vara. Annars får det vara. Inflationen, du vet.
- Och vad vet en bortskämd hundracka som du om inflation? muttrade jag, men bara tyst, för den hunden, han har bra hörsel.

Nåja, vi trasslade oss igenom höger-och-vänster-och-bakom-ryggen utan att snava på varandra. En storartad succé med andra ord. Så då körde vi igenom de andra skyltarna också.

Sen kom vi till hoppet.

- Vänta här! instruerade jag, - och sen hoppar du över så fotograferar jag.

- Ållrejt, sa Huliganen och sprang runt om. Så då fick jag ju peka och instruera och fotografera på en och samma gång. Och då blir det som det blir. Och vad det är för en ormliknande sak på sista bilden, ja det vete sjutton.

Roligt hade vi i alla fall även om allt inte blev utfört enligt regelboken. Förmodligen inget, men vem bryr sig. Man kan vara glad ändå! Nöjd med sig själv, och det är något som Huliganen alltid är.


Sen åkte vi hem till maken. Jag knatade in och utropade - det är hattväder! Nu cyklar vi ner till stan och går på torget och köper jordgubbar och har hatt på oss.


Maken vägrade hatt, men följde godvilligt med. Det blev lite Lions loppis också, och ett par böcker som maken förbarmade sig över, och några tallrikar som jag ville ha.

Och sen blev det jordgubbar och rödbetor och potatis. Och lunch på torget i solskenet.

Jag får ju säga att det finns sämre sätt att tillbringa sin första semesterdag!

5 kommentarer :

  1. Med jädrar anåda, vilken fräck hatt!!!

    Tittar på min egen huvudbonad, en myggoljeindränkt kepa i klatschigt grått och inser att jag nog inte bör bege mig till Skåneland. Jag skulle liksom INTE göra mig där...

    Fast...om jag skrapar lite med foten, ler lite sådär lagomt sorgesamt/tafatt då kanske jag får låna din hatt!? sa hon och tittade drömskt bort mot horisonten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hej Larsson!! Klart du får låna min hatt! Jag har flera - kanske Ymer och Gusten vill ha? Tycker mig minnas en viss vårgrön elegant skapelse med blomma...

      Kom hit bums! Så kan vi ha hattparty :-)

      Radera
  2. What a great way to spend your day, and from the look on his face Huliganen agreed. Did you take some strawberries home for him? The whippet boys love strawberries, in fact they eat most kinds of fruit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I have tried to offer him strawberries, but he has a very "manly" attitute towards food; "no vegetables" is his motto. (Except cabbage for some reason).

      Radera
  3. Looks like you had a wonderful time - who knew Hampus was such an athlete!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.