söndag 6 april 2014

Dimma

Det är inte i huvudet det är dimmigt, trots att vi igår hade fint besök av Ellenfamiljen och det väl slank ner ett glas vin eller två. Okej, möjligen tre. Nej huvudet är inte dimmigt, i alla fall inte mer än vanligt. Det är ute det är dimmigt. Dimmigt och vindstilla, något som är väldigt ovanligt på den skånska slätten där hårtestarna alltid far kring öronen på en av det ständiga blåsandet. (Och av någon märklig anledningn så har man alltid motvind när man cyklar - kan detta månne bero på jordens magnetism? Eller är det något annat ohyggligt vetenskapligt och obegripligt som ligger bakom?).

I alla fall, när Huliganen och jag drog mössan över öronen och klev ut på morgonpromenad så hamnade vi i det där dimmiga landskapet när det känns som att man landat i en ny dimension, där man är helt ensam och där de gamla vanliga promenadvägarna helt plötsligt ser annorlunda och märkliga ut. Är man lite spöklik av sig kan man tänka sig att man hamnat i en novell av Stephen King, men det försöker man låta bli (jag tillbringade en gång för länge sedan en campingsemester med att i ficklampans sken läsa en bok med Stephen King-noveller sent på kvällarna... det var inte ett smart drag kan jag säga, och bara det fick en att hålla sig in absurdum för man kunde för död och pina inte tänka sig att traska genom den italienska mörka natten bort till toaletten. Sedan dess har vi gått skilda vägar, Stephen King och jag - fast vissa av novellerna kommer jag fortfarande ihåg. Alltför väl).

- Vik hädan! sa jag till Stephen, och sedan hade vi det rätt så mysigt, Huliganen och jag. Vi mötte ingen på vår promenad alls, bara en ensam typ som i missriktat nit hade gett sig ut för att jogga. Inte ens några hundmänniskor mötte vi.

Däremot stötte vi på lite blommande och grönskande växter - samtidigt som jag tycker det är lika fantastiskt som varje år, så tycker jag ändå det är lite tidigt. Stopp! vill jag säga till magnoliorna som snart slår ut, - ni får väl ändå hålla er tillbortemot Valborgshelgen? Inte fnatta iväg och blomma redan nu?

Men visst är det snart på gång med trädgårdsliv; idag ska växthuset vårstädas! Det kan hända att jag sedan slår till med årets första pelargoninköp. För pelargoner, till skillnad från magnolior, får redan blomma redan nu. I all synnerhet i mitt växthus.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.