onsdag 23 april 2014

Minnen







För ett tag sedan läste jag Loris inlägg om den skandinaviska festivalen i Kalifornien. Det känns ganska speciellt att se Elsa Beskow, Pippi Långstrump och dalahästar så långt hemifrån. Jag saknade förvisso små vikingahundar, nog hade västgötaspetsar blivit liksom själva höjdpunkten på en sådan festival? Men nu var det inte hundar vi skulle prata om utan knyppling. För vad såg jag? Spetsar och knyppeldynor och spolar, och det väckte många minnen.

Jag har, som jag nog nämnt tidigare, handarbetspåbrå. Min mamma gjorde allt; vävde, stickade, broderade, slog frivoliteter, sydde näversöm och allt vad det var (märkligt nog inget alls med lapptäcken, dock). Också knypplade hon. Långa spetsar. Korta spetsar. Breda spetsar. Smala spetsar.

Själv vansläktades jag å det grövsta. Jo, jag har nog knypplat lite "Udd och Stad" vill jag minnas. Men annars föll detta äpplet långt från trädet. Nu vill jag inte på något vis påstå att detta kan skyllas på min mor. "Kunde hon inte helt enkelt lärt barnet att handarbeta?" kanske man frågar sig. Men då känner man inte mig som var ett Mycket Envist Barn. Och då menar jag inte bara lite lätt envist som hade gått att övertyga, nej jag var mer av mulåsnekaraktär. Hade mamma viftat lite inbjudande med spolarna hade jag flytt fältet under ihärdigt och avfärdande fnysande. Ibland undrar jag vad mamma hade tänkt om hon sett mig nu, omgiven av garn och tyger i långa banor? Hon hade förmodligen nickat belåtet och tänkt att somliga är tröga i starten. Det kan också hända att hon för sig själv hade tänkt vad-var-det-jag-sa?

Mammas knyppeldynor, och de blankslitna spolarna finns inte kvar längre, och ärligt talat tror jag inte att det hade varit något för mig ändå. Det känns liksom ändå lite för pilligt och för tålamodskrävande. Nu kan det ju hända att jag vaknar upp som en ny och bättre människa en dag, en sån som har tålamod och inte ryter som en ilsken björn när trådarna trasslar sig. Det kan hända - men är det särskilt troligt? För allas vår sinnesfrids skull är det kanske ändå bättre att knyppeldynan och jag går våra egna vägar även i fortsättningen.

Det är ändå väldigt roligt att ha en hel del av mammas spetsar kvar; hon var nämligen väldigt produktiv. Jag har dukar i alla format, lösa spetsar och sen så har jag ju min brudklänning kvar, det var mamma som knypplade spetsarna till den.

När jag var ung så var det där med handarbete inte så inne, "förspilld kvinnokraft" fnös man och det var på den tiden när man på allvar tyckte att "slit och släng" var en bra paroll. Så tycker man ju verkligen inte idag, vilket jag faktiskt tycker är ganska bra nu när man är lite bättre begagnad och lite lagom sliten; inte vill jag slängas bort då? Tänk om maken kom och såg mig och hurtigt sa "slit och släng, slit och släng!" också åkte jag ut? Inte bra.

Och dessutom är det ju så, att det som gjordes, det finns kvar. Och kommer att finnas kvar förmodligen länge än.

8 kommentarer :

  1. Oh vilka fantastiskt fina spetsar! Jag provade på knyppling i slöjden på 70-talet, sen blev det inte mer, men jag skulle nog gärna prova på det igen någon gång! Hade det förresten fint i din stad i påsk, hälsade på lilla dottern som studerar där! Rasande mysig stad! Och så hann vi med Perchs te i Köpenhamn! Det har jag läst om här på din blogg, det var absolut inte sista gången! Jättemysigt, tack för det tipset! God Natt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt att din dotter trivs här - det är en trevlig stad. Så kul att ni gillade Perchs! Det är det som är bra med bloggar, att man får lite tips här och där.

      Radera
  2. Ja det är helt fantastisks spetsar. Och jag minns din vackra brudklänning oxå!
    Fast jag tror nästan att mamma hade sagt "vad var det ...". Kram Syrran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog inte alldeles omöjligt :-)

      Radera
  3. oh the lace is beautiful!

    I have to admit, I can imagine you as a bit of a stubborn child...rather like when my father tried to interest me in cricket. If your mother could see you now I think she would have small, wise smile on her face (and would be very proud).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cricket?! He didn't succeed... He would have liked to see you and me visit the cricket ground then? Even if it was just for 5 minutes :-)

      Radera
  4. i'm sure your mother is smiling now irene. i love the lace, the beautiful handiwork, and your memories.

    i'm reading through the posts i've missed (sometimes i am a terrible blogger), love catching up here. i think if we were neighbors, we would be very good friends :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I am sure we would! It's a shame it's such a long distance between California and Sweden, think of all the knitting, talking, wine-drinking and laughing we could have shared :-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.