fredag 3 december 2010

Att vara styrd av klockan

Imorse hände det. IGEN. Jag vaknade, tänkte att oj så skönt, klockan har inte ringt, jag drar mig en stund.

Jag drog mig en stund.

Sen slog en misstanke ner... men tänk om... slår ett getöga på väckarklockan (som på det mest skamliga sätt inte alls levt upp till sitt namn, en väckarklocka som inte väcker, vad är väl den? Inget existensberättigande alls har den) och inser att klockan är tjugo i sju!! Alltså, jag menar tjugo-i-jävla(förlåt)-sju!!!

Min första instinkt är att skylla på någon annan. Jag rullar runt i sängen och kastar en frätande blick på maken som sover sött och tänker just säga honom ett och annat. Men sen inser jag ju att herregud, han har inte väckt mig en enda morgon sedan 1976, så hur ska jag då lyckas få det till att det är hans fel? Onekligen en knivig situation.

Men sen slår det mig - den där hunden man har. Den där som förra veckan ville köra upp en 05.20 för att traska ut i snön, varför tar inte han sitt ansvar för att matte vaknar och svingar sina lurviga ben över sängkanten? Jag kikar ner över sagda sängkant, ner i biabädden. Där ligger Huliganen på rygg med alla fyra tassarna i vädret och snarkar i godan ro.

- Huliganen! säger jag strängt. Vi har försovit oss - och det är ditt fel!!!

Huliganen slår upp ett sömnigt öga och säger - ääähhh... va? Det är väl inte mitt fel om du försover dig!! fortsätter han sen avfärdande.

- Förra veckan vaknade du minsann tidigt och väckte mig, säger jag då. - Det är väl det minsta man kan begära att du gjorde mig samma tjänst nu.

- Förra veckan och förra veckan, svarar Huliganen. - Jag är en hund som lever i nuet. Carpe diem och allt det där, och just i dag så carpar jag diem så att jag vill sova lite längre. Förresten vill jag minnas att du inte var överhövan entusiastisk då, förra veckan. Du ska inte vara så styrd av klockan matte, lev i nuet du också! Tänk inte på gårdagen, tänk inte på morgondagen, njut av nuet! Släpp denna fanatiska klockbesatthet, lev livet!

- Du kommer minsann inte att njuta av nuet när jag inte har råd med Frolic svarar jag bestämt då och tvingar honom att gå upp och ut. Ut i vinterkylan. Det kan han gott ha, den försumliga typen.

8 kommentarer :

  1. Ja, nu är anmälan gjord och diarieförd. Alltså det blev lite krångligt för Djurskyddsverket var nerlagt. Och Diskrimineringsombudsmannen hade fullt upp med Dagens Nyheters kampanj anförd av Hanne Kjöller (med all rätt) och dessutom brukar dom inte ta itu med saker förrän preskriptionstiden gått ut. Jordbruksverket ville lade på luren när jag kom till väckarklockan. Regeringskansliet hade försovit sig. Men på Kamratposten fanns det en städare som noterade vartenda ord jag sa. Så nu får Huliganen allt tänkbart stöd och säkert också rättsjälp; jag upp en liten vän och försvarslös hund på det där sättet. Fy, dig Irene!

    SvaraRadera
  2. Alltså, det fattas lite ord här och där i mitt genomtänkta, nyanserade och kloka inlägg. Men herregud, du har väl lite fantasi och kan fylla i ett och annat ord här och där, eller hur?

    SvaraRadera
  3. VAFALLS???? "Regeringskansliet hade försovit sig"!!!!!!

    Nu, NU känner jag att jag måste sätta ned foten. Å det bestämdaste! Här sovs minsann inte, varken för(e) eller efter. Inte under heller. Inte ens över. Eller jo, det kanske händer men i övrigt är vi ALLTID vakna. Sådeså!!

    SvaraRadera
  4. Jag har inte heller haft någon hund som har väckt mej då det verkligen behövs, bara då det inte behövs. Dom har bara gett mej onda ögat och skyllt ALLT på mej. Det brukar väl aldrig vara den enes fel, det är väl allt två sidor på myntet, eller?

    SvaraRadera
  5. Trodde du visste att en hund bara väcker när den vet att matte eller husse vill sova som bäst!
    Fick en klocka i går som jag tänkte gå tillbaka med i dag och klaga på för att den inte fungerade.
    Maken löste problemet med den genom att vända på batteriet!!!!

    SvaraRadera
  6. Bitte; först och främst - tack för att du står upp som en liten, värnlös västgötaspets försvarare. Om han nu varit värnlös, det finns skilda åsikter i frågan.

    Och secundo; jag förstod precis allt. Fantastifull som jag är.

    Men, undrar vän av ordning; hade det tullats rejält på fredagsrödtjutet?

    Larsson; och alltid redo! Det är jag helt övertygad om. Vare sig i sovande, vaket eller mittimellantillstånd.

    Kerstin; och dessa varelser häver vi frolic i. Klappar på. Gullar med. Köper allt som behövs och inte behövs till stora belopp. Är detta tacken?!

    Maria; det har du ju helt rätt i! Det borde jag ha tänkt på. Eventuellt så vänder jag bara på batteriet på Huliganen också?

    SvaraRadera
  7. Tycker Lyckoslanten borde få nys om det här ;)
    Attans Huligan alltså, åtgärder bifalles.

    SvaraRadera
  8. Anki; Lyckoslanten?! Tänk om de kommer och wallraffar här och skriver avslöjande reportage... och jag som inte putsat fönsterna!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.