tisdag 29 maj 2012

Garnlitterära funderingar

Idag har jag gjort en heroisk insats och sorterat upp bland mina garner. Det blev förvisso fint och välordnat och prydligt - men då har jag insett:

a) att jag har en hel del garn utan projekt
b) att jag har en hel del projekt utan slutförande
c) att jag har en massa beskrivningar som jag vill göra
d) att jag har en massa beskrivningar som jag försökt göra men inte nått ända fram.

Då inställer sig ju som ett brev på posten funderingen; kan det vara så att jag har tillräckligt med garn? Att jag inte behöver köpa mer, vare sig denna månaden eller nästa? Eller för all del nästa år?

- Är det så att jag har något slags garnberoende som jag borde söka hjälp för? funderar jag vidare.

Lite orolig blir jag allt. Inte köpa garn?!

Men sen kommer jag att tänka på maken. Denna tröstare i nöden. Denne klippa att luta sig mot. Han köper en och annan bok, ja det gör han. Man skulle rentav kunna benämna dem som "många". Och inte skulle man få för sig att säga att "nu behövs här inga fler böcker, nu köper du inga mer innan du läst alla som står i hyllan". Nix, det skulle man inte säga. Så då drar man slutsatsen att det som gäller för böcker, det gäller för garn också.

Nu kan jag andas ut igen. Det var ju för väl.

8 kommentarer :

  1. hmmm, kan man ha för mycket garn?
    Nä, men man kan ga pa diet, för det goda samvetets skull. Och ibland, mitt i dieten, märker man att det saknas lite av nagonting. Det är helt klart ett nödfall och ingen svälter väl ihjäl bara för att man är pa diet. Sa mera garn maste köpas och när man ända beställer/är i butiken är det ju bara förnuftigt att köpa lite till. Bara ifall o. s. v. Kanske det där med böcker är bättre i alla fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken klok och insiktsfull analys! PRECIS så är det.

      Men jag tänker som så; varför välja? Varför inte både böcker och garn? Oj så klok jag var nu, då!

      Radera
  2. Och vet du vad det bästa är?

    Det gäller för vättar också!!
    Jo, för hur skulle DET låta om man gick omkring och sa:

    - Nu behövs här inga fler vättar!

    Va?!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rena öken, bästa Larsson, rena öken! Och korkat dessutom. Inte behövas vättar?! Vad är nu det för dumt påfund??

      (men ack vad den bistra verkligheten är just bister emellanåt).

      Radera
  3. a) det är säkert väldigt vackra garner som pryder sin plats var de än ligger

    b) se a) plus att det ser väldigt ambitiöst ut med en massa påbörjade arbeten

    c) låt dem ligga, det kommer fler som du vill göra

    d) hmm, låt mig tänka.... antingen tar du dig i kragen och gör dem färdiga eller så river du upp dem och stickar något från c) eller så nystar du dem och lägger dem ihop med a)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, här ser man nyttan med att blogga! Vips så får man svar på alla sina frågor, slipper stå där och undra och klia sig i huvudet.

      Radera
  4. Åh, huvaligen, vilken näradödenupplevelse du varit med om. Jag är väldigt glad att du kommit ut på andra sidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det var på håret att jag klarade det!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.