lördag 12 maj 2012

Lite upp och ner...


... har den här veckan varit. Jag har

- jobbat
- lekt med hunden
- promenerat med Briarden, Beardisen och deras matte
- gått med i viktväktarna. Igen.
- haft migrän så att hjärnan hållit på att spränga sig ur såväl hjärnbark som skallbenet
- köpt en läsplatta
- fått hysteriska utbrott över ovannämnda platta

... och detta känner jag, kräver en närmare utläggning. Jag hade nyligen besök från England. Detta trevliga besök hade en Kindle läsplatta och det verkade ju attans smidigt. - En sådan ska jag ha! utropade jag likt matadorerna i Ferdinand-filmen. Men så är man ju lite rekorderlig och så, så man googlade ju runt och insåg att Kindle är rysligt bra för att köpa böcker från Amazon, men man kan inte läsa låneböcker från svenska bibliotek på den, för den stöder inte det formatet. Tester utpekade då Iriver HD som ett bra alternativ och efter att ha konsulterat biblioteksvännen inköptes en sådan. Sen skulle man bara ladda ner Adobes läsprogram på datorn. Låna boken. Ladda över den från datorn till läsplattan, och det var väl där någonstans det liksom sket sig. "Boken är inte auktoriserad för denna enhet" tjatade Adobe ihärdigt på mig, trots att jag så omsorgsfullt som aldrig det hade id:at mig både här och där. Nähänä. Sen försökte jag ladda ner en gratis e-bok från Litteraturbanken och det gick som smort! Över på plattan. Lika geschwint det. Men.... sen hittade jag inte Gösta Berlings saga där, utan vad jag hade på plattan var manualen på 17 språk, och det är nog så bra, men blir liksom lite enahanda i längden. Då försökte jag låna en ny bok från biblioteket. Ånej, så lätt skulle det inte gå! EN (1) bok i veckan får man, inte en sida mer, och det hjälpte inte ens att ryta "SNÄLLA!!! till skärmen. Då bröt jag liksom ihop på riktigt, och migränen som hållit sig i schack började hotande mullra vid horisonten igen.

Men då! Som en riddare på en vit springare kom maken hem. Han hade varit på puben med en annan nördpolare och var god och glad. Han insåg att lilla hustrun var exalterad, och han vill ju ha hustrun glad och god, så han ryckte ut.

- Lita på mig, jag har varit IT-ansvarig! utropade han och övertog maskineriet. Jag, som väl kommer ihåg hans utläggningar över hur korkat det var att ha en dator-motståndare som it-ansvarig, var väl lite skeptisk, men djupt lättad över att slippa eländet ett tag.


Maken gick ut hårt med att läsa manualen. Efter två sidor tröttnade han och sa att det där, det orkar ingen vettig människa hålla på med, så han gick över till knep&knåp och trix&fix-metoderna. Själv flydde jag ut till köket, där jag utstötte blandade hot, besvärjelser och jämmerrop.

Och så! Lagom tills maten var klar hade maken trixat dit såväl Gösta som låneboken på läsplattan. Han utstrålade lika delar fryntlighet, illa dold belåtenhet över sin prestation och triumf. Med all rätt!

Så fredagskvällen räddades - även om nu Tre Kronor inte skötte sig utan lät Ryssland vinna! Jamen halleda, alltså, hur tänker de?!

Och alldeles bortsett från läsplattor och migrän och sånt så är det ju så att äppleträden blommar! Och om det är så att en apple a day keeps the doctor away, ja då är det så att lite äppelblomst om dagen, gör att man klarar av trilskande läsplattor - och sin egen brist på tålamod.




18 kommentarer :

  1. Känner att jag nog måste gå tigga en äppleblomskvist!!! Kram Syrran

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, oj, det där later jobbigt! Det där med biblioteksböcker lär inte funcka sa bra i andra länder heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror en Kindle är utmärkt - om man nöjer sig med att köpa böcker på Amazon. Jag hyser dock gott hopp om att (möjligen med hjälp av en f.d. it-ansvarig) få kläm på Irivern också!

      Radera
    2. Jag älskar min Kindle och tar den med mig överallt. Jag läser nästan enbart böcker på engelska, så Amazon var min bästa vän redan före Kindle fanns till.
      Tyskarna läser ju bara tyska och det är för tungt för mig med alla dessa otroligt långa ormsatser med 20 verb först i slutet av satsen...

      Radera
    3. Kindle verkar också bra! Men, som sagt, emellanåt vill jag läsa lite svenska böcker också.

      Och tyska gör mig alltid lite nervös, man känner alltid att man nog glömt ett verb (eller sjutton) där på slutet...

      Radera
  3. Dessa tekniska prylar som vi lite mer jordnära kvinnor inte riktig har kunskap (lust) att pilla och peta med!!!
    Förstår att du utvecklade migrän!
    Jag håller mig till lyssnarböcker!
    Då kan jag sy samtidigt som jag får ny kunskap eller vara med i en riktig deckarhistoria;-0)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är ju just så, jag har verkligen inte lust att sitta där och pilla och knåpa och fundera. Prylar ska bara fungera! Fast just datorprylar gör ju sällan det så där direkt...

      Radera
  4. Jag vill bara påpeka att hjärnbarken bara är ett namn för de yttersta skikten av storhjärnan. Dessutom så består skallen av 29 ben, varav vissa förvisso är rätt fjuttiga och obetydliga. Något specifikt skallben finns däremot inte.

    Blir surfplattan allt för bångstyrig så kan jag tänka mig att adoptera den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Käre Sebastian, vilken god son du är! Nu har jag lärt mig något nytt så här på lördagskvällen. 29 ben minsann! Fast inget skallben.... äsch då.

      Jag är djupt tacksam för ditt generösa anbud. Fast nu är det ju ingen surfplatta utan att LÄSplatta som mest är gjord för att just läsa på. Och för att vara lite besserwissrig tillbaka så är den gjord med e-ink teknik som är mer läsbar än en datorskärm. OM man nu får över böckerna så man kan läsa, alltså. Jag gör nog ett försök att behålla den trots allt. Men annars vet jag ju vem som kan tänka sig att bli adoptivfar, känns bra att veta.

      Radera
    2. Så pass. Då får den nog bo kvar oavsett hur den beter sig.

      Radera
    3. Den verkar ha skärpt till sig, så den får stanna!

      Radera
  5. Jag är så indoktrinerad att jag inte ens visste att det fanns andra läsplattor än iPads! :o

    Men de verkar ju inget bra, de där padd-alternativen... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Jag får vara besserwissrig! Underbart! En padda är en SURF-platta kära Anna-Karin. En läsplatta är en fantastisk mojäng som rymmer 1400 böcker och som är LÄSVÄNLIG. En som inte flimrar. En som går att läsa i sol. En som är lagom stor att ha i väskan/hålla i handen.

      (Märks det att jag börjar bli vän med min lilla platta ;-) )

      Radera
  6. Alltså...

    1) jobbat - inte mycket att orda om. Vi behöver alla våra mat- och potatispengar

    2) lekt med hunden - det minsann, det är kul det!! Vad lekte ni? Var det månne leta nålen i höstacken eller kanske mera, märgbenet i rosenrabatten?

    3) promenerat med Briarden, Beardisen och deras matte - ååh, den som fick göra det ändå, sa hon med längtan i rösten

    4) gått med i viktväktarna. Igen. - här undrar jag bara; Vaffö då?? För om ingen har berättat det för dig så gillar vi dig PRECIS som du är! Och dessutom går det jättebra att bada i vassen. Sådeså!!

    5) haft migrän så att hjärnan hållit på att spränga sig ur såväl hjärnbark som skallbenet - här känner jag stark sympati, stackars, stackars dig!! Man kunde ju tycka att det inte är en dag försent för någon pillertrillare med kemi som huvudämne, att klura ut formeln som botar denna jämrans åkomma!

    6) köpt en läsplatta - beundrar hur du närmar dig dagens teknik. Själv är jag fortfarande fast i tanken att det skrivna ordet gör sig bäst tryckt på papper och inbunden mellan styva pärmar. Sen tycker jag också att det gör gott för mina biceps när jag kväll efter kväll läser i ett 800-sidors verk :)

    7) fått hysteriska utbrott över ovannämnda platta - prova luktsalt! Det har jag hört/läst kan hjälpa. Annars kan du prova en slagruta - bra att banka på... ;)


    Ja, det var väl allt.

    Tjing!

    SvaraRadera
  7. 1) så sant, så sant. I synnerhet den där potatisen, den kräver sitt jobb!

    2) Mest tafatt tror jag. Och där ligger man liksom i lä när han far som en skållad råtta mellan benen. Men lite gömma frolic också, en väldigt bra lek. According to the Hooligan.

    3) Men kom hit!! Hit till skåne där äppleträden och rapsen blommar och där det finns såväl mat som vin att erbjuda - vi vill också gå med dig!

    4) Vass är bra! Men vi ar så lite sånt här... också behöver jag bli lite smidigare till hundlekarna.

    5) Ja det är väl det minsta man kunde begära? (Vink åt dottern)

    6) "Närmar mig dagens teknik"? Hmm... ja under verop och jämmer-diton. Som sagt.

    7) Luktsalt, sa du? (utbrast hon intresserat). Skriver upp det på listan!

    SvaraRadera
  8. Å andra sidan; om du föresatt dig att lära dig alla 17 manualerna utantill hade du haft att att göra ... ett tag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onekligen sant... men hade jag blivit en bättre människa av det?! Förmodligen skvatt galen.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.